Samenbrengen G: verschil tussen versies

Regel 34: Regel 34:
 
* Maak de scèneteksten af en lever ze in bij de docent;
 
* Maak de scèneteksten af en lever ze in bij de docent;
 
* Bestudeer informatie over het maken van een storyboard.
 
* Bestudeer informatie over het maken van een storyboard.
<br>
 
 
<br>
 
<br>
 
<h4>'''Beeld maken'''</h4>
 
<h4>'''Beeld maken'''</h4>

Versie van 30 okt 2020 18:31


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Gelukszoekers 1.1.jpeg

Samenbrengen

Les: Waar gelukszoekers jou zoeken


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Gelukszoekers is de keuze gemaakt om naast de roman Moedervlekken aandacht te besteden aan de toneelscène. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.

De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is ook het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.

Een toneelscène gebaseerd op een fragment uit Moedervlekken

Duur: ± 55 minuten – Teams
Instructie

De deelnemers kiezen met hun team een fragment uit het boek Moedervlekken. Ze schrijven op basis van dit fragment een toneelscène. De aanwijzingen die ze tot nu toe hebben verzameld gebruiken ze. Zoals bijvoorbeeld: kijk of je een vaste structuur (begin – midden – einde) hebt.

Voorbereiden
  • Teams maken;
  • De docent bereidt informatie voor over het maken van een storyboard voor het verfilmen van de geschreven scènes;
  • De docent loopt rond voor vragen;
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.



Huiswerk
Duur: ± 1 week thuis – Individueel
  • Maak de scèneteksten af en lever ze in bij de docent;
  • Bestudeer informatie over het maken van een storyboard.


Beeld maken

Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.









Huiswerk
Duur ± 1 week thuis
  • Maak de scèneteksten af en lever ze in bij de docent.
  • Bestudeer informatie over het maken van een storyboard.


Afsluiten
  • Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
  • De docent bespreekt met de deelnemers de presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.




De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk.

In de les ‘pubers’ is de keuze gemaakt om naast de tekst de Mensheid Zij Geprezen of Troost van de Slapstick aandacht te besteden aan het essay / betoog. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.

De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.