Koffer O: verschil tussen versies
Regel 62: | Regel 62: | ||
</div> | </div> | ||
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt. | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h4>'''Energieke oefening'''</h4> | ||
+ | <h5>'''''Losmaken'''''</h5> | ||
+ | <h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | De deelnemers staan in een kring met de docent. Deze oefening houdt verschillende bewegingen en stemoefeningen in om het lichaam alert en wakker te maken. | ||
+ | * Draaien met de schouders, vijf keer naar voren en vijf keer naar achteren; | ||
+ | * Schouders een voor een naar voren draaien en naar achteren, in totaal tien keer; | ||
+ | * Schouders omhoog, schouders naar beneden, in totaal vier keer; | ||
+ | * Het hele lichaam eerst aanspannen en vervolgens volledig ontspannen, in totaal vier keer; | ||
+ | * Alles losschudden. Hoofd draaien, rechts en links, aan elke kant twee keer; | ||
+ | * Draaien van het bekken, in totaal twee keer; | ||
+ | * Draaien van de bovenbenen, in totaal twee keer; | ||
+ | * Op een been staan en tegelijkertijd geluiden maken om de stembanden op te warmen. Hierbij op de borstkas kloppen om de stem te laten resoneren. Dit op ieder been uitvoeren; | ||
+ | * Geluiden om de mond te ontspannen: smakgeluiden, ‘pssssst’, ‘mmmmm’, ‘ooooo’, ‘aaaaa’, ‘ngngngng’. | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | ''Effect van de oefening: de deelnemers ontspannen en overwinnen hun schaamte. Ze worden meer vertrouwd met hun lichaam in een groep. Verhoogt de concentratie en werkt rustgevend.'' | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h4>'''Spel passend bij het thema'''</h4> | ||
+ | <h5>'''''Transformeren in dieren'''''<br></h5> | ||
+ | <h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Deze oefening herhaalt zich totdat iedereen in de groep om de beurt in een dier is getransformeerd. Voorbeelden voor dieren om na te doen: pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe. De begeleider kan ook verschillende dieren roepen waar de deelnemers in moeten transformeren. | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | ''Effect van de oefening: de creativiteit, inlevingsvermogen en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.'' | ||
+ | <br> | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | <br> | ||
+ | Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6]] | [[Categorie:Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6]] | ||
[[Categorie:Sjabloon]] | [[Categorie:Sjabloon]] |
Versie van 30 okt 2020 19:42
Opmaat
Les - Waar je volledige bezit in een kleine koffer past
Ruimte en materiaal
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
Energieke Dynamiek
Duur ± 10 minuten / de hele groep
Associëren op muziek
Voorbereiding: je vraagt vijf deelnemers om een liedje uit te kiezen waar ze op
wegdromen en dit mee te nemen. Als leerkracht start je met een eigen nummer. In de
klas luister je met z’n allen naar de verschillende nummers. Na elk nummer schrijven
de deelnemers hun associaties op. Vervolgens leest iedereen een woord voor uit
zijn/haar associatie. Zo doe je alle nummers.
Effect van de dynamiek: oefening in het los zijn en vrij denken, dit kan aanzet geven tot nieuwsgierigheid en
onderzoeken.
Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema
Duur ± 10 minuten / de hele groep
Improvisatie kring
De begeleider vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en
lichaam. De begeleider geeft een voorbeeld:
De eerste persoon visualiseert een grote dikke boom, de persoon rechts daarvan
herhaalt de visualisatie van de boom en zegt dat naast een boom een heel klein
kabouter vrouwtje zit op een paddenstoel, de derde persoon herhaalt de visualisatie
van het kleine kabouter vrouwtje en vertelt dat zij heel HEEL erg aan het huilen was,
zo erg dat er een zee van water ontstond.
De begeleider begint de improvisatie met de boom en daarna mogen de deelnemers één voor één
het verhaal aanvullen.
De dynamiek beïnvloedt: het gebruik van taal, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en
concentratie. De docent kan tussendoor de visualisaties herhalen om de
theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten.
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
Ruimte en materiaal
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.
Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.
Energieke oefening
Losmaken
Duur: ± 10 minuten - Hele groep
De deelnemers staan in een kring met de docent. Deze oefening houdt verschillende bewegingen en stemoefeningen in om het lichaam alert en wakker te maken.
- Draaien met de schouders, vijf keer naar voren en vijf keer naar achteren;
- Schouders een voor een naar voren draaien en naar achteren, in totaal tien keer;
- Schouders omhoog, schouders naar beneden, in totaal vier keer;
- Het hele lichaam eerst aanspannen en vervolgens volledig ontspannen, in totaal vier keer;
- Alles losschudden. Hoofd draaien, rechts en links, aan elke kant twee keer;
- Draaien van het bekken, in totaal twee keer;
- Draaien van de bovenbenen, in totaal twee keer;
- Op een been staan en tegelijkertijd geluiden maken om de stembanden op te warmen. Hierbij op de borstkas kloppen om de stem te laten resoneren. Dit op ieder been uitvoeren;
- Geluiden om de mond te ontspannen: smakgeluiden, ‘pssssst’, ‘mmmmm’, ‘ooooo’, ‘aaaaa’, ‘ngngngng’.
Effect van de oefening: de deelnemers ontspannen en overwinnen hun schaamte. Ze worden meer vertrouwd met hun lichaam in een groep. Verhoogt de concentratie en werkt rustgevend.
Spel passend bij het thema
Transformeren in dieren
Duur: ± 10 minuten - Hele groep
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Deze oefening herhaalt zich totdat iedereen in de groep om de beurt in een dier is getransformeerd. Voorbeelden voor dieren om na te doen: pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe. De begeleider kan ook verschillende dieren roepen waar de deelnemers in moeten transformeren.
Effect van de oefening: de creativiteit, inlevingsvermogen en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.
Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.