Intieme Vrienden KV: verschil tussen versies

Regel 8: Regel 8:
 
<h4>'''Les: Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4>
 
<h4>'''Les: Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4>
 
<br>
 
<br>
In de les Intieme vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman ''de Asielzoeker'' aandacht te besteden aan '''de fabel'''. Onderstaande opdracht kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is vooral belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm.
+
In de les Intieme vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman De asielzoeker aandacht te besteden aan '''de fabel'''. Onderstaande opdracht kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is vooral belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Regel 17: Regel 17:
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
* De deelnemers hebben een zelfgekozen fabel bij zich;
 
* De deelnemers hebben een zelfgekozen fabel bij zich;
De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman De asielzoeker een rol speelt;
+
* De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman De asielzoeker een rol speelt;
De docent bereidt een overzicht van kenmerken voor waaraan een fabel moet voldoen;
+
* De docent bereidt een overzicht van kenmerken voor waaraan een fabel moet voldoen;
Kaartjes om zinnen op te schrijven of een digitale vorm hiervoor gebruiken;
+
* Kaartjes om zinnen op te schrijven of een digitale vorm hiervoor gebruiken;
Kleurpotloden of stiften;
 
De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?
 
 
 
<br>
 
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
 
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 
 
 
    </div>
 
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
 
 
 
 
<br>
 
In de les Gelukszoekers is de keuze gemaakt om naast de roman ''Moedervlekken'' aandacht te besteden aan '''de toneelscène'''. De opdracht die hier staat kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de toneelscène en het ontstaan van deze stijlvorm.
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Van toneelscène tot opvoering'''</h4>
 
<h5>Duur: ± 45 minuten – Teams</h5>
 
    <div class="mw-collapsible-content">
 
<h5>'''Instructie'''</h5>
 
Naar aanleiding van de informatie die toegankelijk is gemaakt door het ordenen van de vragen van de docent en de deelnemers gaan de deelnemers aan de slag met het maken van een toneelscène gebaseerd op een van hun eigen ervaringen. Ze kunnen deze uitbreiden door er een eigen ervaring bij te bedenken of door een ervaring van een deelnemer uit hun groepje eraan vast te knopen.
 
Herschrijf je eigen ervaring tot een toneelscène. Denk aan een begin, een midden (de handeling) en een einde. Welke personen heb je in je gebeurtenis? Welke interactie vindt er plaats? En tussen welke personen? Wat voor een gesprekken heb je nodig om de gebeurtenis over te brengen? De deelnemers werken in groepjes. Ze kiezen een van de toneelscènes uit om uit te werken als sketch in een kwartier.
 
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
* De deelnemers hebben een zelfgekozen toneelscène bij zich;
 
* De docent brengt een toneelscène mee waarin een verleiding tot een compromis sluiten centraal staat;
 
* De docent bereidt voor een overzicht van kenmerken waaraan een toneelscène moet voldoen om een toneelscène te mogen heten;
 
* Kaartjes om zinnen op te schrijven of in digitale vorm;
 
 
* Kleurpotloden of stiften;
 
* Kleurpotloden of stiften;
 
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?
 
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?
Regel 53: Regel 25:
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
 
<h4>'''Intermezzo'''</h4>
 
<h4>'''Intermezzo'''</h4>
 
Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.<br>
 
Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.<br>
Regel 59: Regel 32:
 
<br>
 
<br>
 
''Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.''
 
''Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.''
 +
    </div>
 +
</div>
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>

Versie van 31 okt 2020 08:59


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Intieme vrienden 1.1.jpeg

Onderzoeken en Verdiepen

Les: Waar je personages als intieme vrienden zijn


In de les Intieme vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman De asielzoeker aandacht te besteden aan de fabel. Onderstaande opdracht kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is vooral belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm.

De fabel

Duur: ± 30 minuten – Individueel

Iedere deelnemer leest zijn eigen fabel en kan met kleuren in de tekst aangeven in welke mate de fabel voldoet aan de kenmerken uit het overzicht: Hoe zit het met de fabel die je uitkoos? Dit doen de deelnemers eerst even voor zichzelf, daarna gaan ze in een tweetal bespreken wat hun is opgevallen. Zijn er verschillen en/of overeenkomsten? Dit schrijven de deelnemers puntsgewijs op.

Voorbereiden
  • De deelnemers hebben een zelfgekozen fabel bij zich;
  • De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman De asielzoeker een rol speelt;
  • De docent bereidt een overzicht van kenmerken voor waaraan een fabel moet voldoen;
  • Kaartjes om zinnen op te schrijven of een digitale vorm hiervoor gebruiken;
  • Kleurpotloden of stiften;
  • De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?


Intermezzo

Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.

Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.