Koffer VO: verschil tussen versies
Regel 6: | Regel 6: | ||
<h3>'''Vragen stellen en ordenen'''</h3> | <h3>'''Vragen stellen en ordenen'''</h3> | ||
− | <h4>'''Waar je volledige bezit in een kleine ''koffer'' past'''</h4> | + | <h4>'''Les: Waar je volledige bezit in een kleine ''koffer'' past'''</h4> |
<br> | <br> | ||
− | De docent maakt tweetallen. | + | De docent maakt eerst tweetallen. De docent kan bij het maken van de duo’s ervoor kiezen de niveaus te mengen. Houd er wel rekening mee dat de verschillen in gesprekniveaus overbrugbaar moeten zijn. In principe werken de deelnemers samen en is het overbruggen van lees- en begripsniveau – mits niet te uiteenlopend – een mooie oefening in sociale vaardigheden. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> |
Versie van 31 okt 2020 17:31
Vragen stellen en ordenen
Les: Waar je volledige bezit in een kleine koffer past
De docent maakt eerst tweetallen. De docent kan bij het maken van de duo’s ervoor kiezen de niveaus te mengen. Houd er wel rekening mee dat de verschillen in gesprekniveaus overbrugbaar moeten zijn. In principe werken de deelnemers samen en is het overbruggen van lees- en begripsniveau – mits niet te uiteenlopend – een mooie oefening in sociale vaardigheden.
Kennis activeren door vragen
Duur ± 10 tot 15 minuten / Teams
De docent vraagt de deelnemers in hun teams vragen te formuleren over het gedicht dat ze hebben gelezen, activeringsvragen. Iedere vraag is valide, ieder team formuleert twee vragen en schrijven ze op twee lossen kaartjes. Ook sturen de leerlingen hun vraag via hun telefoon of tablet in op het Digibord. Alle vragen worden verzamelt in een 'hoge hoed', een at random trekking. Vervolgens trekt iedere deelnemer een vraag terug en gaan de deelnemers in hun tweetal in overleg de vragen beantwoorden.
De docent gaat de vragen onderbrengen in een schema en kan nu ook andere vragen toevoegen die hij/zij aan de orde wil laten komen.
De keuze voor het schema (woordspin bijvoorbeeld) maakt de docent in eerste instantie. Later kunnen ook de deelnemers voorstellen hoe ze gegevens in een schema willen onderbrengen in overleg met de docent. Uit de vragen blijkt hoe de leerlingen het gedicht gelezen hebben. Waar gaat hun belangstelling naar uit? Wat begrijpen ze al wel en waar is het nog niet helemaal duidelijk?
Extra
Duur ±10 tot 15 minuten
De rubrieken waarin de docent kiest te ordenen bepaald welke aspecten van het gedicht aandacht krijgen. In deze les hebben de deelnemers een gedicht uit de bundel Liefde is Business gelezen of misschien meerdere gedichten. De docent vraagt de deelnemers op te schrijven wat het gedicht in hen los heeft gemaakt, welke associaties kregen ze bij het lezen of tijdens het terugdenken? Dit schrijft iedere deelnemers op een blaadje. De docent maakt een rondje in de klas en vraagt iedere deelnemer voor te lezen wat zij/hij heeft opgeschreven. Juist de diversiteit aan antwoorden laat zien hoe verschillend er gelezen kan worden of dat er juist ook punten zijn van overeenstemming.
Voorbereiden
- papier A6 formaat
Huiswerk
De docent biedt de deelnemers extra informatie over gedichten, rijmschema's, vorm en stijl (of laat dit opzoeken, werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de deelnemers).
Afhankelijk van de verdiepingsfocus kan de docent een gerichte thuisopdracht geven afhankelijk van het niveau.
- Soms is het goed te starten bij de focus alleen. De docent vraagt de deelnemers om op zoek te gaan naar een gedicht. Het mag van alles zijn. Ook een rap kan een gedicht zijn.
- Of de docent vraagt de deelnemers een gedicht uit de bundel Liefde in Business te kiezen dat hen het meeste aanspreekt en onder woorden te brengen wat hen erin aanspreekt.