Sjabloon

ChecklistEE: verschil tussen versies

Regel 10: Regel 10:
 
* Denk aan de ordening van de belangrijkste informatie: Wat gebeurde er? Met wie was u? Waar was je? Hoe reageerden anderen? Wat werd er gezegd? Hierbij kunt u ook denken aan het uzelf bevragen aan de hand van vragen als: Wat deed/dacht/voelde ik? Hoe reageerde ik?;     
 
* Denk aan de ordening van de belangrijkste informatie: Wat gebeurde er? Met wie was u? Waar was je? Hoe reageerden anderen? Wat werd er gezegd? Hierbij kunt u ook denken aan het uzelf bevragen aan de hand van vragen als: Wat deed/dacht/voelde ik? Hoe reageerde ik?;     
 
* Vermijd het samenvatten van het verhaal en het geven van een conclusie;   
 
* Vermijd het samenvatten van het verhaal en het geven van een conclusie;   
* Zorg dat u bij het delen van uw eigen ervaring zich alleen richt op het stimuleren van de verhalen van de deelnemers. Het is niet de bedoeling dat u op zo’n moment kennis toelicht, omdat het puur gaat om iets wat u heeft beleefd en onbevangen verteld. U wilt ook dat de deelnemers onbevangen hun ervaringen vertellen, zodat ze zich niet beoordeeld voelen. Het gaat om de gelijkwaardigheid tussen de vertellers en niet om het checken van kennisniveau;   
+
* Zorg dat u bij het delen van uw eigen ervaring zich alleen richt op het stimuleren van de verhalen van de deelnemers. Vertel uw belevenis onbevangen en open. Vermijd het toelichten van kennis op dit moment. U wilt dat de deelnemers onbevangen hun ervaringen vertellen en dat ze zich niet beoordeeld voelen. Het gaat om de gelijkwaardigheid tussen de vertellers en niet om het checken van kennisniveau;   
 
* Vertel uitsluitend een werkelijk gebeurde ervaring. Formuleer de ervaring zo dat het onlangs - niet langer dan drie maanden tot een jaar geleden - is gebeurd. Een uitzondering kunt u maken voor een thema als familie waarbij de ervaringen zich duidelijk in het verleden kunnen afspelen. Houd de tijd waarin u uw ervaring formuleert in de gaten.
 
* Vertel uitsluitend een werkelijk gebeurde ervaring. Formuleer de ervaring zo dat het onlangs - niet langer dan drie maanden tot een jaar geleden - is gebeurd. Een uitzondering kunt u maken voor een thema als familie waarbij de ervaringen zich duidelijk in het verleden kunnen afspelen. Houd de tijd waarin u uw ervaring formuleert in de gaten.
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>

Versie van 16 nov 2020 18:00

Checklist voor de docent bij het vertellen van de eigen ervaring

De ervaring van de docent dient als voorbeeld voor de deelnemers. Let daarom op de volgende aspecten bij het vertellen van die ervaring:

  • Houd de begin-midden-eindstructuur in de gaten;
  • Kies bewust welke details uw ervaring kleur kunnen geven;
  • Kijk welke bijvoeglijke naamwoorden u kunt gebruiken om uw luisteraars extra informatie te geven;
  • Als er dialogen voorkomen in uw ervaring, dan kunt u die ook vertellen;
  • Kies in de beschrijving van uw ervaring één of meer zintuiglijke waarnemingen;
  • Denk aan de ordening van de belangrijkste informatie: Wat gebeurde er? Met wie was u? Waar was je? Hoe reageerden anderen? Wat werd er gezegd? Hierbij kunt u ook denken aan het uzelf bevragen aan de hand van vragen als: Wat deed/dacht/voelde ik? Hoe reageerde ik?;
  • Vermijd het samenvatten van het verhaal en het geven van een conclusie;
  • Zorg dat u bij het delen van uw eigen ervaring zich alleen richt op het stimuleren van de verhalen van de deelnemers. Vertel uw belevenis onbevangen en open. Vermijd het toelichten van kennis op dit moment. U wilt dat de deelnemers onbevangen hun ervaringen vertellen en dat ze zich niet beoordeeld voelen. Het gaat om de gelijkwaardigheid tussen de vertellers en niet om het checken van kennisniveau;
  • Vertel uitsluitend een werkelijk gebeurde ervaring. Formuleer de ervaring zo dat het onlangs - niet langer dan drie maanden tot een jaar geleden - is gebeurd. Een uitzondering kunt u maken voor een thema als familie waarbij de ervaringen zich duidelijk in het verleden kunnen afspelen. Houd de tijd waarin u uw ervaring formuleert in de gaten.