Sjabloon

BVopenles: verschil tussen versies

Regel 2: Regel 2:
 
<h5>'''Wie ben ik? Wie wil ik zijn? Wat laat ik zien?'''</h5>
 
<h5>'''Wie ben ik? Wie wil ik zijn? Wat laat ik zien?'''</h5>
 
<br>
 
<br>
Elke les heeft een thema en is zorgvuldig opgebouwd. De thema’s zijn zo gekozen dat deelnemers in iedere opeenvolgende les steeds iets meer van zichzelf laten zien. Werken de deelnemers in de eerste les rond het thema Fruit, in latere thema’s als Familie, Vriendschap en Gezien worden, laten ze steeds iets meer van zichzelf zien. Hoe verder je komt in de lessen, hoe meer introspectie. Uiteindelijk werken de serie lessen toe naar het thema grenzen. Veel deelnemers hebben daar moeite mee.<br>
+
Elke les heeft een thema en is zorgvuldig opgebouwd. De thema’s zijn zo gekozen dat deelnemers in iedere opeenvolgende les steeds iets meer van zichzelf laten zien. In de eerste les werken de deelnemers rond het thema fruit, en later komen thema’s aan bod als familie, vriendschap en gezien worden; hoe verder je komt in de lessen, hoe meer introspectie. Uiteindelijk werken de serie lessen toe naar het thema grenzen. Veel deelnemers hebben daar moeite mee.
Waar ligt mijn grens? Wat wil ik laten zien aan mijn mededeelnemers? Die vragen stellen ze zichzelf in elke les, omdat ze steeds kiezen wat ze willen presenteren. Uiteindelijk werken deelnemers toe naar een presentatie waarin ze zichzelf echt laten zien en bewust hebben gekozen voor wat ze laten zien. De geleidelijkheid is van belang voor de ontwikkeling van de deelnemers.
+
<br>
 +
Waar ligt mijn grens? Wat wil ik laten zien aan de andere deelnemers? Die vragen stellen ze zichzelf in elke les, omdat ze steeds kiezen wat ze willen presenteren. Uiteindelijk werken deelnemers toe naar een presentatie waarin ze zichzelf echt laten zien en bewust hebben gekozen voor wat ze laten zien. De geleidelijkheid is van belang voor de ontwikkeling van de deelnemers.
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"><h5>'''De structuur van de lessen Beter Verwoorden – Laat Je Zien'''</h5>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"><h5>'''De structuur van de lessen Beter Verwoorden – Laat Je Zien'''</h5>
Regel 27: Regel 28:
 
• Boekje.<br>  
 
• Boekje.<br>  
 
<br>
 
<br>
Tot aan de tekst in het klad schrijven zijn de stappen allemaal gericht om de eigen ervaring die de deelnemer gaat vertellen te verrijken. Er zijn vier stappen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden: vertelkring, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst in het klad schrijven. Na de tekst in het klad kan gevarieerd worden in de structuur. De variatie die de docent aanbrengt zal afhankelijk zijn van de presentatievorm die zij/hij toepasselijk vindt voor haar/zijn deelnemers.
+
Tot aan de tekst in het klad schrijven zijn de stappen er allemaal op gericht om de eigen ervaring waarover de deelnemer gaat vertellen te verrijken. Er zijn vier stappen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden: vertelkring, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst in het klad schrijven. Na de tekst in het klad kan gevarieerd worden in de structuur. De variatie die de docent aanbrengt zal afhankelijk zijn van de presentatievorm die zij/hij toepasselijk vindt voor haar/zijn deelnemers.
 
<br>
 
<br>
 
   </div>
 
   </div>
Regel 35: Regel 36:
 
   <div class="mw-collapsible-content">  
 
   <div class="mw-collapsible-content">  
 
Iedere les duurt ongeveer 120 minuten en kan worden verdeeld over twee of drie lesdelen.<br>
 
Iedere les duurt ongeveer 120 minuten en kan worden verdeeld over twee of drie lesdelen.<br>
Tot aan de tekst 'in het klad' schrijven zijn de stappen allemaal gericht om de eigen ervaring die de deelnemer gaat vertellen te verrijken. De vier activiteiten - vertellen, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst 'in het klad' schrijven (totaal ±30 minuten) - uitvoeren zonder onderbreking. Nadat de deelnemers hun tekst hebben geschreven kan de docent de andere activiteiten qua planning inpassen aan de geldende weekplanning. De variatie die de docent aanbrengt zal mede afhankelijk zijn van de presentatievorm die zij/hij toepasselijk vindt voor haar/zijn deelnemers.
+
De vier activiteiten - vertellen, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst 'in het klad' schrijven (totaal ±30 minuten) - moeten worden uitgevoerd zonder onderbreking. Nadat de deelnemers hun tekst hebben geschreven kan de docent de andere activiteiten in de weekplanning inpassen.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Er kan worden geëxperimenteerd met thuisopdrachten aangepast aan het niveau van de deelnemers. Zo kunnen de illustraties eventueel zelfstandig worden gemaakt. Dan is het belangrijk hier tijdens de eerstvolgende bijeenkomst voldoende aandacht aan te besteden. Laat bijvoorbeeld de deelnemer(s) hun verhaal en afbeelding delen.
+
Er kan worden geëxperimenteerd met thuisopdrachten aangepast aan het niveau van de deelnemers. Zo kunnen de illustraties eventueel zelfstandig worden gemaakt. Dan is het belangrijk hier tijdens de eerstvolgende bijeenkomst voldoende aandacht aan te besteden. Laat bijvoorbeeld enkele of alle deelnemer(s) hun verhaal en afbeelding delen.
 
<br>
 
<br>
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>'''Belang van de volgorde van de lessen?'''</h5>
+
<h5>'''De volgorde van de lessen'''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">  
 
   <div class="mw-collapsible-content">  
 
De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en
 
De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en
dat versterkt de veiligheid in de groep. De opbouw is zo dat er gestart wordt met het wakker maken van de zintuigen, de basis voor bewust gaan waarnemen en ervaren. Daarna komen er nog elf andere onderwerpen aanbod waarbij de ervaringen intiemer worden en zelfbewuster.<br>
+
dat versterkt de veiligheid in de groep. De opbouw is zo dat er gestart wordt met het wakker maken van de zintuigen, de basis voor bewust gaan waarnemen en ervaren. Daarna komen er nog elf andere onderwerpen aanbod waarbij de ervaringen aanzetten tot zelfbewustzijn en intiemer worden.<br>
Als er geen ruimte is voor 13 bijeenkomsten dan kan de serie worden ingekort. Het is wel belangrijk rekening te houden met de volgorde van de onderwerpen in verband met de intimiteit; de docent draagt verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.
+
Als er geen ruimte is voor dertien bijeenkomsten dan kan de serie worden ingekort. Het is wel belangrijk rekening te houden met de volgorde van de onderwerpen in verband met de intimiteit; de docent draagt verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Bijvoorbeeld: Kies uit de eerste vier lessen er een of twee vervolgens uit de daarop volgende vier lessen nog een of twee en daarna uit de laatste vier lessen er nog een of twee. Zo zijn er dan drie of zes lessen.
+
Kies bijvoorbeeld uit de eerste vier lessen er een of twee, kies vervolgens uit de daaropvolgende vier lessen nog een of twee en tot slot uit de laatste vier lessen weer een of twee. Zo komt u dan uit op drie of zes lessen.
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>

Versie van 17 nov 2020 18:38

Wie ben ik? Wie wil ik zijn? Wat laat ik zien?


Elke les heeft een thema en is zorgvuldig opgebouwd. De thema’s zijn zo gekozen dat deelnemers in iedere opeenvolgende les steeds iets meer van zichzelf laten zien. In de eerste les werken de deelnemers rond het thema fruit, en later komen thema’s aan bod als familie, vriendschap en gezien worden; hoe verder je komt in de lessen, hoe meer introspectie. Uiteindelijk werken de serie lessen toe naar het thema grenzen. Veel deelnemers hebben daar moeite mee.
Waar ligt mijn grens? Wat wil ik laten zien aan de andere deelnemers? Die vragen stellen ze zichzelf in elke les, omdat ze steeds kiezen wat ze willen presenteren. Uiteindelijk werken deelnemers toe naar een presentatie waarin ze zichzelf echt laten zien en bewust hebben gekozen voor wat ze laten zien. De geleidelijkheid is van belang voor de ontwikkeling van de deelnemers.

De structuur van de lessen Beter Verwoorden – Laat Je Zien

Voorbereiden
Opmaat
• Energieke oefening of Spel;
• Fysieke activiteit passend bij het onderwerp;
Eigen ervaring deel I
• Vertellen;
• Lijstje maken en kiezen;
• Twee aan twee (vertellen, gericht luisteren en gericht vragen stellen);
• Tekst in klad schrijven;
Verdiepen
• Dichten en muziek;
• Toneel;
Presenteren
• Presenteren (verhaal voorlezen a.d.h.v. beeld, verhaal op muziek, verhaal als toneel);
Eigen ervaring deel II
• Tussentijds voorlezen in tweetallen;
• Tekst in net schrijven;
• Beeld maken;
• Boekje.

Tot aan de tekst in het klad schrijven zijn de stappen er allemaal op gericht om de eigen ervaring waarover de deelnemer gaat vertellen te verrijken. Er zijn vier stappen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden: vertelkring, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst in het klad schrijven. Na de tekst in het klad kan gevarieerd worden in de structuur. De variatie die de docent aanbrengt zal afhankelijk zijn van de presentatievorm die zij/hij toepasselijk vindt voor haar/zijn deelnemers.

Tijdpad

Iedere les duurt ongeveer 120 minuten en kan worden verdeeld over twee of drie lesdelen.
De vier activiteiten - vertellen, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst 'in het klad' schrijven (totaal ±30 minuten) - moeten worden uitgevoerd zonder onderbreking. Nadat de deelnemers hun tekst hebben geschreven kan de docent de andere activiteiten in de weekplanning inpassen.

Er kan worden geëxperimenteerd met thuisopdrachten aangepast aan het niveau van de deelnemers. Zo kunnen de illustraties eventueel zelfstandig worden gemaakt. Dan is het belangrijk hier tijdens de eerstvolgende bijeenkomst voldoende aandacht aan te besteden. Laat bijvoorbeeld enkele of alle deelnemer(s) hun verhaal en afbeelding delen.

De volgorde van de lessen

De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en dat versterkt de veiligheid in de groep. De opbouw is zo dat er gestart wordt met het wakker maken van de zintuigen, de basis voor bewust gaan waarnemen en ervaren. Daarna komen er nog elf andere onderwerpen aanbod waarbij de ervaringen aanzetten tot zelfbewustzijn en intiemer worden.
Als er geen ruimte is voor dertien bijeenkomsten dan kan de serie worden ingekort. Het is wel belangrijk rekening te houden met de volgorde van de onderwerpen in verband met de intimiteit; de docent draagt verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.

Kies bijvoorbeeld uit de eerste vier lessen er een of twee, kies vervolgens uit de daaropvolgende vier lessen nog een of twee en tot slot uit de laatste vier lessen weer een of twee. Zo komt u dan uit op drie of zes lessen.