Dagdroom Stap 1-1 Eigen Ervaring: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '__NOTOC__ {{kopweg}} <div class="row"> <div class="small-3 columns"> <imagemap> Image:Icoon Lees Les 9.png|thumb|left|{{{1|200px}}} rect 5 13 283 271 Dagdroom|Sta...') |
|||
Regel 35: | Regel 35: | ||
Of eenvoudiger alternatief '''optie 2''' uit de lessenserie Beter Verwoorden: | Of eenvoudiger alternatief '''optie 2''' uit de lessenserie Beter Verwoorden: | ||
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
− | De docent vertelt over een keer dat je ergens was en merkte dat iemand je echt zag of een keer dat je ergens was en je iemand anders echt zag.([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze | + | De docent vertelt over een keer dat je ergens was en merkte dat iemand je echt zag of een keer dat je ergens was en je iemand anders echt zag.([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze ergens waren en merkten dat iemand ze echt zag of een keer dat ze ergens waren en ze iemand anders echt zag.<br> |
<br> | <br> | ||
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte. </div> | In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte. </div> | ||
Regel 43: | Regel 43: | ||
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen. | Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen. | ||
− | Bijvoorbeeld bij optie 1: | + | Bijvoorbeeld bij optie 1: <br> |
− | Bijvoorbeeld bij optie 2: | + | Bijvoorbeeld bij optie 2: <br> |
<br> | <br> | ||
<h5>''Variatie''</h5> | <h5>''Variatie''</h5> | ||
De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden. | De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden. | ||
</div> | </div> | ||
− | </div><br> | + | </div> |
+ | <br> | ||
<br> | <br> | ||
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']] | Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']] |
Versie van 18 sep 2019 23:20
Stap 1-1 Eigen Ervaring
Introductie van het thema
Negen X Grunberg Les 9 Dagdroom
Voorlezen
Fout: de afbeelding is beschadigd of bestaat niet
Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)
Stoelen in de kring iedereen zit. Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook veiligheid.
Instructie bij optie 1:
De docent vertelt over een keer dat ze zich bewust werd van de rol die ze in iemands leven vervuld of dat ze zich bewust werd van de rol die een ander in haar leven vervult. (voorbereid*)– verduidelijkingsvragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze zich bewust werden van de rol die ze in iemands leven vervulden of dat ze zich bewust werden van de rol die een ander in hun leven vervult.
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).
Door met Stap 1-2 schrijven van de tekst.
Of eenvoudiger alternatief optie 2 uit de lessenserie Beter Verwoorden:
De docent vertelt over een keer dat je ergens was en merkte dat iemand je echt zag of een keer dat je ergens was en je iemand anders echt zag.(voorbereid*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze ergens waren en merkten dat iemand ze echt zag of een keer dat ze ergens waren en ze iemand anders echt zag.
Verbreden of toespitsen
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
Bijvoorbeeld bij optie 1:
Bijvoorbeeld bij optie 2:
Variatie
De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden.
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees