Dagdroom Stap 1-2 Tekst Schrijven: verschil tussen versies

Regel 21: Regel 21:
 
</div>
 
</div>
 
<div class="small-9 columns">
 
<div class="small-9 columns">
<h4>[[Laat Je Zien: Lijstje en Kiezen|1. Lijstje maken en kiezen (Duur ± 5 minuten)]]</h4>
+
<h4>1. Lijstje maken en kiezen (Duur ± 5 minuten)</h4>
De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende keren te herinneren dat:
+
De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende keren te herinneren dat ze zich bewust werden van de rol die ze in iemands leven vervullen of dat ze zich bewust werden van de rol die een ander in hun leven vervult.<br>
 +
<5>Alternatief</h5>
 +
Een ervaring dat je gezien werd of niet gezien bent. Bijvoorbeeld de docent vraagt de leerlingen te vertellen over een keer dat je ergens was en merkte dat iemand je echt zag of een keer dat je ergens was en je iemand anders echt zag.<br>
 +
<br>
 
{{Instructie schrijven}}
 
{{Instructie schrijven}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Dagdroom Les 9]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Dagdroom Les 9]]

Versie van 22 sep 2019 22:25


Start Lees Les 9Icoon Lees Les 9.png

Stap 1-2 Instructie Tekst Schrijven (Duur ± 30 minuten)


Negen X Grunberg Les 8 Dagdroom


Centrum drieluik-werkstructuur
Fysieke Oefeningen?Eigen Ervaring?Beeld ?Tekst ?Kenniskant Drieluik ?Exploreren ahv Vragen ?Kennis Verdiepen ?Fysieke Oefeningen?Actiekant Drieluik ?Samenbrengen Oud & Nieuw ?Verdiepen Richting Praktijk?Beslissing - Uitvoering ?Persoonlijke Ontwikkeling ?Reflectie & Evaluatie ?Nieuwe Ervaring ?GA LAAT JE ZIEN WERKSTRUCTUUR.png

1. Lijstje maken en kiezen (Duur ± 5 minuten)

De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende keren te herinneren dat ze zich bewust werden van de rol die ze in iemands leven vervullen of dat ze zich bewust werden van de rol die een ander in hun leven vervult.

<5>Alternatief

Een ervaring dat je gezien werd of niet gezien bent. Bijvoorbeeld de docent vraagt de leerlingen te vertellen over een keer dat je ergens was en merkte dat iemand je echt zag of een keer dat je ergens was en je iemand anders echt zag.


Op het blaadje noteren de leerlingen met een woord de verschillende ervaringen die ze hebben gehad. Meer?

Voorbereiden
  • Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes).
  • Eén zwarte pen per deelnemer.

2. Twee aan twee vertellen (Duur ±6 á 10 minuten)

De leerlingen werken in teams van twee en vertellen aan elkaar een voor een de door henzelf gekozen ervaring.

Voorbereiden
  • Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt.

3. Text in het klad schrijven (Duur ± 5 minuten)

Voorbereiden
  • Iedere deelnemer krijgt een A5’je (zonder lijntjes).


Tot hier aan toe is het belangrijk de opeenvolgende activiteiten zonder onderbreking te volbrengen. Nu zijn de teksten van alle leerlingen in het klad geschreven. De docent kan vanaf nu de activiteiten indelen naar gelang de mogelijkheden in de planning.

Keuze nu

of

  • de teksten redigeren.


4. Tussentijds voorlezen en redigeren in teams (Duur ± 5 minuten / 50 minuten)

In toepassing van de werkstructuur in het onderwijs wordt er altijd aandacht besteed aan het herlezen en herschrijven van de tekst. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • zelfstandig redigeren
  • in tweetallen redigeren, een lichte variant en een intensievere variant
  • klassikaal behandelen van een tekst
  • editing bureau

5. Text in het net schrijven (Duur ± 5 minuten)

Voorbereiden
  • Papier (Voorbereid naar uiteindelijke presentatie vorm.)
  • Drieluik antwoordblad middendeel.