InstructiesER: verschil tussen versies
Regel 5: | Regel 5: | ||
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
{{#lst:InstructiesER|instructies}} | {{#lst:InstructiesER|instructies}} | ||
− | |||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
+ | <h5>Afsluiting en eventueel registeren van nieuwe onderwerpen voor de toekomst (Duur 5 minuten of meer)</h5> | ||
+ | {{#lst:InstructiesER|instructies1}} |
Versie van 24 sep 2019 22:53
Reflectie, Evaluatie en Nieuwe Cyclus
Praktijk Les 1 t/m 9
Resultaat (Duur <15 minuten)
Aan de hand van een gesprek met de deelnemers nagaan wat het proces tot nu toe heeft betekend. Kijken ze anders naar mensen of zichzelf? Is er iets wat je anders gaat doen nu in je dagelijkse leven? Is er een beslissing die je op basis van deze drieluik wilt nemen voor je eigen dagelijkse leven? Het kan een mondelinge rapportage zijn maar er kan ook in één zin iets worden aangegeven over de associaties of voornemens die in de deelnemers zijn opgekomen.
Reflectie en/of Evaluatie (Duur >15 minuten)
Later kan hier nog een naar terug worden gekeken. Dit terugblikken gaat zonder beoordelen. De deelnemers kunnen zo bewust worden van dat beslissingen op een bepaald moment kunnen worden genomen in het leven. Dat je daaraan voorafgaand verschillende aspecten onderzoekt en kan laat meewegen. Maar ook dat een eerder genomen beslissing in de praktijk anders kan uitpakken en dat je altijd vrij bent om op een beslissing terug te komen en/of de beslissing te herzien.
Gesprek naar aanleiding van bezoek van de schrijver en/of een expert die is uitgenodigd (15 minuten<): Zijn er nu andere boeken die je wilt lezen van deze schrijver? Welke?
Schrijf een korte samenvatting van de ontmoeting: wat is je opgevallen?
Verwerk een eigen observatie. Presenteer deze observatie in de groep.
Presentatie
Verschillende opties om het werk van de leerlingen te delen met een groter publiek zijn denkbaar. Een aantal suggesties:
- Expositie van de drieluiken organiseren. Kan in de school maar ook lokaal op een stadhuis, in een bibliotheek etc. (Duur: Tijd in overleg)
- Drieluikmap: De drieluik-antwoordbladen worden gedurende de periode van de lessen bewaard in een map. Iedere deelnemer heeft zijn eigen map. Aan het einde van alle lessen/bijeenkomsten is dit een presentatiemap van de deelnemer. (Duur 10 tot 30 minuten of langer)
- Maken van een boekje vorm afhankelijk van de keuze voor de nadruk van het boekje. Misschien alleen de Eigen Ervaringen met hun illustratie.(Duur 10 tot 30 minuten of langer)
- Een foto maken van alle antwoordbladen voor een digitale presentatie.
- Digitale presentatievorm kiezen voor een interview met de schrijver, eventueel via Skype etc.
Details voor afwerken
- Toevoegen aan de gekozen presentatievorm: omslag(optioneel) - titel - titelblad - inhoudsopgave.
- Op het titelblad staat: Naam deelnemer, schoolinformatie en datum van de periode waarin eraan gewerkt is en een titel die iedere deelnemer zelf aan zijn verzameld werk geeft.
- Er is een boekje per deelnemer maar er zijn ook mogelijk boekjes met een gekozen verhaal van iedere deelnemer, of meer verhalen per deelnemer, een verzamelbundel van de groep. Hierbij is er een auteurslijst, een naam voor het verzamelde werk, de datum en plek van tot standkoming van de bundel.
Afsluiting en eventueel registeren van nieuwe onderwerpen voor de toekomst (Duur 5 minuten of meer)
Afsluiting en eventueel registeren van nieuwe onderwerpen voor de toekomst (Duur 5 minuten of meer)
- Zijn er nog vragen blijven liggen?
- Is er een nieuw onderwerp voor een nieuwe cyclus?
- Het is mogelijk de deelnemers een lijstje te laten maken met suggesties voor nieuwe onderwerpen voor een nieuwe cyclus naar aanleiding van de voorgaande cyclus.
- Natuurlijk kunnen de deelnemers ook nieuwe thema's en onderwerpen aandragen die ze tegenkomen in het dagelijks leven.
- De docent kan tijdens de voorgaande activiteiten waarnemen welke nieuwe thema's of onderwerpen zich aandienen tussen alles wat er wordt uitgewisseld. De docent maakt hier een notitie van en kan dan op grond hiervan een lijstje met nieuwe thema's voorstellen waaruit de groep er eentje kiest voor een nieuwe cyclus in het proces van Laat Je Zien.
- De docent houdt in het openbaar op een Digibord of schoolbord of flip-over een lijstje bij gedurende het hele proces van Laat Je Zien. Aan het einde van de cyclus kiezen de deelnemers in overleg met de docent een nieuw onderwerp voor een volgende cyclus.