Koffer O: verschil tussen versies

k (Marianne heeft de pagina Koffer Op hernoemd naar Koffer O zonder een doorverwijzing achter te laten)
Regel 1: Regel 1:
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
<div class="row">
+
{{Opmaat plaat}}
<div class="small-3 columns">
+
<h3>Opmaat bij de les ''Waar je volledige bezit in een kleine '''koffer''' past''</h3>
<imagemap>
 
Image:Icoon Lees Les 6.png|thumb|center|{{{1|200px}}}|
 
rect 22 47 276 280 [[Koffer|Start Lees Les 6]]
 
</imagemap>
 
    </div>
 
<div class="small-5 columns">
 
<h3>Opmaat - Fysieke Oefeningen</h3><br>
 
<h4>Negen X Grunberg Les 6 Koffer</h4>
 
<h5>Voorbereiding</h5>
 
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clipborden gebruikt.
 
      </div>
 
<div class="small-4 columns">
 
{{LJZvraagklein}}
 
      </div>
 
<div class="small-9 columns">
 
</div>
 
</div>
 
 
<br>
 
<br>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
<h5>De ruimte</h5>
<h4>De dynamieken zorgen voor</h4>
+
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.
    <div class="mw-collapsible-content">
 
* Een optimaal niveau van alertheid en sensorische integratie.
 
* Verscherping van concentratie.
 
* Humor en ontspanning door het spelelement.
 
* Bevordering van saamhorigheid.
 
* Een stimulans fysieke ruimte in te nemen met je verbale en non-verbale taal.
 
* Openstelling van het brein voor kennisopname.
 
  </div>
 
</div>
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>
 
Stoelen naar achteren.<br>
 
 
<br>
 
<br>
''P''<br>
+
<h4>Energieke Dynamiek (Duur 10 minuten / de hele groep)</h4>
 +
''Associëren op muziek''
 +
Voorbereiding: je vraagt vijf deelnemers om een liedje uit te kiezen waar ze op
 +
wegdromen en dit mee te nemen. Als leerkracht start je met een eigen nummer. In de
 +
klas luister je met z’n allen naar de verschillende nummers. Na elk nummer schrijven
 +
de deelnemers hun associaties op. Vervolgens leest iedereen een woord voor uit
 +
zijn/haar associatie. Zo doe je alle nummers.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''T''<br>
+
''Oefening in het los zijn en vrij denken, dit kan aanzet geven tot nieuwsgierigheid en
 +
onderzoeken.''
 
<br>
 
<br>
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
 
''I''<br>
 
 
<br>
 
<br>
 +
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur 10 minuten / de hele groep)</h4>
 +
''Improvisatie kring''<br>
 +
De begeleider vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en
 +
lichaam. De begeleider geeft een voorbeeld:
 +
De eerste persoon visualiseert een grote dikke boom, de persoon rechts daarvan
 +
herhaalt de visualisatie van de boom en zegt dat naast een boom een heel klein
 +
kabouter vrouwtje zit op een paddenstoel, de derde persoon herhaalt de visualisatie
 +
van het kleine kabouter vrouwtje en vertelt dat zij heel HEEL erg aan het huilen was,
 +
zo erg dat er een zee van water ontstond.
 +
De begeleider begint de improvisatie met de boom en daarna mogen de deelnemers één voor één
 +
het verhaal aanvullen.
 
<br>
 
<br>
''K''
 
 
<br>
 
<br>
 +
''In deze dynamiek wordt taal gebruikt, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en
 +
concentratie. De begeleider kan tussendoor de visualisaties herhalen om de
 +
theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten.''
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan [[Koffer Stap 1-1 Eigen Ervaring|met Stap 1-1 het delen van een eigen ervaring]].
 
 
<br>
 
<br>
 +
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.
 
<br>
 
<br>
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']]
 
<br>
 
{{Leesserie}}
 
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6]]

Versie van 13 nov 2019 00:33


naar lesstructuurnaar hoofdmenunaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar overzichtOpmaat.jpeg

Opmaat bij de les Waar je volledige bezit in een kleine koffer past


De ruimte

Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.

Energieke Dynamiek (Duur 10 minuten / de hele groep)

Associëren op muziek Voorbereiding: je vraagt vijf deelnemers om een liedje uit te kiezen waar ze op wegdromen en dit mee te nemen. Als leerkracht start je met een eigen nummer. In de klas luister je met z’n allen naar de verschillende nummers. Na elk nummer schrijven de deelnemers hun associaties op. Vervolgens leest iedereen een woord voor uit zijn/haar associatie. Zo doe je alle nummers.

Oefening in het los zijn en vrij denken, dit kan aanzet geven tot nieuwsgierigheid en onderzoeken.

Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur 10 minuten / de hele groep)

Improvisatie kring
De begeleider vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en lichaam. De begeleider geeft een voorbeeld: De eerste persoon visualiseert een grote dikke boom, de persoon rechts daarvan herhaalt de visualisatie van de boom en zegt dat naast een boom een heel klein kabouter vrouwtje zit op een paddenstoel, de derde persoon herhaalt de visualisatie van het kleine kabouter vrouwtje en vertelt dat zij heel HEEL erg aan het huilen was, zo erg dat er een zee van water ontstond. De begeleider begint de improvisatie met de boom en daarna mogen de deelnemers één voor één het verhaal aanvullen.

In deze dynamiek wordt taal gebruikt, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en concentratie. De begeleider kan tussendoor de visualisaties herhalen om de theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten.

Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.