Lezen B: verschil tussen versies
Regel 3: | Regel 3: | ||
<h3>Lezen (Duur thuis ±week<)</h3> | <h3>Lezen (Duur thuis ±week<)</h3> | ||
+ | <br> | ||
+ | In deze lessenserie waarbij lezen een hoofddoel doel is, is het startpunt een tekst van Arnon Grunberg die passend is bij het thema van de eigen ervaring. De tekst van Arnon Grunberg kan ook van een andere schrijver gekozen worden. Deze lessenserie is een voorbeeld. Bij de keuze van het leesfragment is het belangrijk rekening te houden met het niveau van de leerlingen. Het is mogelijk de opdracht aan te passen aan de individuele niveau's van de leerlingen in een groep. Bij het analyseren en ordenen is het wel belangrijk dat het thema dat uit de gelezen tekst naar voren komt voor alle leerlingen gelijk is. Vaak is de keuze voor een kort verhaal, een hoofdstuk of een fragment uit een roman vanzelfsprekender dan een hele roman maar dat laatste kan ook. | ||
+ | Bij het maken van teams daarna kan de docent ervoor kiezen de niveau's de mengen. De overweging is dat de verschillen in gesprek overbrugbaar moeten zijn in de teams. In principe werken ze samen en is het overbruggen van lees- en begripsniveau mits niet te uiteenlopend een mooie oefening in sociale vaardigheden. | ||
+ | <br> | ||
<br> | <br> | ||
Introduceren van een boek van de schrijver wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de Eigen Ervaring, of | Introduceren van een boek van de schrijver wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de Eigen Ervaring, of |
Versie van 25 nov 2019 17:06
Lezen (Duur thuis ±week<)
In deze lessenserie waarbij lezen een hoofddoel doel is, is het startpunt een tekst van Arnon Grunberg die passend is bij het thema van de eigen ervaring. De tekst van Arnon Grunberg kan ook van een andere schrijver gekozen worden. Deze lessenserie is een voorbeeld. Bij de keuze van het leesfragment is het belangrijk rekening te houden met het niveau van de leerlingen. Het is mogelijk de opdracht aan te passen aan de individuele niveau's van de leerlingen in een groep. Bij het analyseren en ordenen is het wel belangrijk dat het thema dat uit de gelezen tekst naar voren komt voor alle leerlingen gelijk is. Vaak is de keuze voor een kort verhaal, een hoofdstuk of een fragment uit een roman vanzelfsprekender dan een hele roman maar dat laatste kan ook.
Bij het maken van teams daarna kan de docent ervoor kiezen de niveau's de mengen. De overweging is dat de verschillen in gesprek overbrugbaar moeten zijn in de teams. In principe werken ze samen en is het overbruggen van lees- en begripsniveau mits niet te uiteenlopend een mooie oefening in sociale vaardigheden.
Introduceren van een boek van de schrijver wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de Eigen Ervaring, of
Introduceren van een boek van welke schrijver dan ook, die aansluit bij het thema van de Eigen Ervaring
Arnon Grunberg, De Joodse Messias (Lebowski, 2004)
De deelnemers lezen het fragment, een hoofdstuk of een heel boek dat de docent aanbiedt/ voorstelt.
Gekozen kan worden voor:
- een fragment dat aansluit bij het thema,
- een roman uit het oeuvre van de schrijver dat aansluit bij het thema,
- een interview met de schrijver,
- een roman of fragment van een andere schrijver dat aansluit bij het thema.
De keuze is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Het lezen is een voorbereidende opdracht en kan thuis worden gedaan. Als de docent twijfelt of er dan ook echt wordt voorbereid kan er een fragment in een bepaalde tijd worden gelezen in de les. Dit laatste om te zorgen dat alle leerlingen hetzelfde uitgangspunt hebben voor het vervolg van de les.
Het thema van deze les is naast de focus op het werk van de schrijver een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm, het interview. Afhankelijk van het niveau van de leerlingen en de nadruk die de docent wil aanbrengen kiest de docent wat hij de leerlingen aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan.
Voorbereiden
- Drieluik antwoordblad, de indeling van de linkerzijde.