Verlangen S: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Verlangen}} <h3>Samenbrengen</h3> <br> De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toep...')
 
Regel 6: Regel 6:
 
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' aandacht te besteden aan '''de dialoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
 
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' aandacht te besteden aan '''de dialoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
 
<br>
 
<br>
<br>
 
<h4>Oefenen van interview en inleven in een karakter uit het boek. (Duur ±1 week thuis en op school)</h4>
 
De deelnemers kiezen een van de karakters van de roman uit om een kort
 
interview mee te maken. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal
 
interview vragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander is het karakter
 
uit het boek waar de vragen voor zijn voorbereid. Vanuit dat karakter beantwoordt de
 
deelnemer de vragen.
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Extra bij interview met romankarakter (Duur ±1 week thuis en op school)</h4>
+
<h4> De dialoog en de eigen ervaring (Duur ± 20 minuten)</h4>
Met de telefoon nemen ze het interview op om later dit uit te werken tot een clip en te presenteren.
+
De docent heeft zijn eigen ervaring omgezet in de vorm van een dialoog. Hij/zij schrijft deze als voorbeeld op het bord.
 +
De docent geeft aan dat iedereen zijn tekst leest en nagaat welke personen erin voorkomen.
 +
Deze personen schrijft de deelnemer op. Daarna gaat de deelnemer aan de hand van zijn eigen ervaring na welke gesprekken er hebben plaatsgevonden. Zij kiest er eentje uit en schrijft die op.<br>
 +
Nu deelt de docent de deelnemers in tweetallen op. De deelnemers lezen in hun tweetal hun dialogen. Eerst lees deelnemer 1 voor aan deelnemer 2. Deelnemer 2 luistert aandachtig en geeft feedback. Daarna draaien de rollen om. Vervolgens nemen beide deelnemers tijd om met de feedback hun dialoog aan te passen. Daarna lezen ze hem nog een keer in hun team aan elkaar voor. Ze kiezen er een uit.
 +
<br>
 
<br>
 
<br>
 +
<h5>Extra (Duur ± 20 minuten)</h5>
 +
Als er extra tijd is kan de docent de deelnemers in hun teams de gekozen dialoog laten bewerken. Ze kunnen samen de dialoog uitbreiden door erbij te verzinnen. Ook kan de docent ervoor kiezen om het kiezen uit de vorige opdracht uit te stellen en de opdracht voor het uitbreiden van de dialoog individueel te laten uitwerken. Waarna de deelnemers de dialoog in hun team delen en er dan pas een uitkiezen.
 
<br>
 
<br>
 +
<br>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 +
* Blaadjes om de dialogen op te schrijven.
 +
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Afsluiten</h5>
 
<h5>Afsluiten</h5>
 
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
 
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.
+
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld via een radiostation.
<br>
 
<h4>Interview met je eigen hoofdpersoon (Duur ±30 Minuten)</h4>
 
De deelnemers gaan uit van de eigen ervaring waarmee deze les is gestart. De ervaring over een keer dat ze verrast werrden door hun eigen lichaam of dat ze betrokken waren bij een situatie waarin iemand anders werd verrast door zijn/haar lichaam. Ze stellen zich op als
 
reporter en gaan vragen voorbereiden aan de hoofdpersoon het verhaal. De deelnemers werken in tweetallen. De docent kan kiezen voor een van twee varianten voor de opdracht van het interview:<br>
 
# In het interview blijft de deelnemer zijn/haar eigen hoofdpersoon waarover ze geschreven hebben. De teamgenoot bevraagd als reporter zijn teamgenoot over de ervaring waar die teamgenoot zelf bij betrokken is geweest.<br>
 
# Bij het interview wisselen de teamgenoten van verhaal, de ervaring van teamgenoot 1 wordt het verhaal van teamgenoot 2 en omgekeerd. Degene die de reporter is interviewt degene die zich inleeft in het verhaal van degene die hem interviewt. De antwoorden worden zo meer fictie. Het perspectief verandert. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in. Ze geven antwoord zoals ze zich het karakter uit de ervaring kunnen voorstellen.
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* Blaadjes om de interviews op te schrijven, het kan ook zijn dat ze het interview opnemen en later uitwerken. De docent kan dit bepalen afhankelijk van de prioriteiten die zij/hij wil leggen.
 
<br>
 
<h5>Huiswerk</h5>
 
* De docent vraagt de deelnemers het interview dat ze hebben gedaan thuis uit te werken en vorm te geven. Het kan zijn dat de docent aangeeft dat ze het vormgeven als het interview dat ze eerder mee hebben gebracht. Dit wordt de invulling van de rechterzijde van het drieluik-antwoordblad.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}

Versie van 30 nov 2019 16:55


naar les verlangennaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Verlangen 1.1.jpeg

Samenbrengen


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman Figuranten aandacht te besteden aan de dialoog. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.

De dialoog en de eigen ervaring (Duur ± 20 minuten)

De docent heeft zijn eigen ervaring omgezet in de vorm van een dialoog. Hij/zij schrijft deze als voorbeeld op het bord. De docent geeft aan dat iedereen zijn tekst leest en nagaat welke personen erin voorkomen. Deze personen schrijft de deelnemer op. Daarna gaat de deelnemer aan de hand van zijn eigen ervaring na welke gesprekken er hebben plaatsgevonden. Zij kiest er eentje uit en schrijft die op.
Nu deelt de docent de deelnemers in tweetallen op. De deelnemers lezen in hun tweetal hun dialogen. Eerst lees deelnemer 1 voor aan deelnemer 2. Deelnemer 2 luistert aandachtig en geeft feedback. Daarna draaien de rollen om. Vervolgens nemen beide deelnemers tijd om met de feedback hun dialoog aan te passen. Daarna lezen ze hem nog een keer in hun team aan elkaar voor. Ze kiezen er een uit.

Extra (Duur ± 20 minuten)

Als er extra tijd is kan de docent de deelnemers in hun teams de gekozen dialoog laten bewerken. Ze kunnen samen de dialoog uitbreiden door erbij te verzinnen. Ook kan de docent ervoor kiezen om het kiezen uit de vorige opdracht uit te stellen en de opdracht voor het uitbreiden van de dialoog individueel te laten uitwerken. Waarna de deelnemers de dialoog in hun team delen en er dan pas een uitkiezen.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
  • Blaadjes om de dialogen op te schrijven.



Afsluiten
  • Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
  • De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld via een radiostation.