Koffer KV: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Koffer}} <h3>Onderzoeken en Verdiepen</h3> <br> In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' of ''Huid en Haar'' a...') |
|||
Regel 3: | Regel 3: | ||
<h3>Onderzoeken en Verdiepen</h3> | <h3>Onderzoeken en Verdiepen</h3> | ||
<br> | <br> | ||
− | In de les | + | In de les Koffer is de keuze gemaakt om naast de bundel ''Liefde is Business'' aandacht te besteden aan '''het gedicht'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4> | + | <h4>Elfjes schrijven (Duur < 1 uur in de klas)</h4> |
− | De | + | De docent begeleidt de deelnemers bij het schrijven van een elfje. Hij legt uit hoe het schrijven van een elfje in zijn werk gaat. Daarna gaat iedereen in tweetallen aan de slag en begeleiden ze elkaar bij het schrijven van een elfje. De teams gaan bespreken hoe ze hun elfje kunnen presenteren. Ze kunnen gebruik maken van body drums en lichaamsgeluiden om het ritme vorm te geven. Daarna worden de elfjes |
− | + | gepresenteerd. de docent kan het elfje vervolgens in verband brengen met strofen uit een rap muzieknummer. Vanuit de elfen en/ of de rap kan er een verband worden gelegd met gedichten. De docent biedt de theorie en verbanden in tijd en cultuur zo aan dat het passend is bij het niveau van de deelnemers. | |
+ | <br> | ||
+ | Afhankelijk van het niveau kan er ook gewerkt worden met variërende rijmschema’s. Er is veel ruimte voor muzikaliteit en ritme van zinnen, teksten. | ||
<br> | <br> | ||
<h5>Huiswerk</h5> | <h5>Huiswerk</h5> | ||
− | De docent | + | De docent maakt samen met de deelnemers een whats-app groep. Er wordt een periode afgesproken waarin iedereen iedere dag een gedicht post. De docent geeft iedere dag een nieuw woord. Het gedicht mag kort of lang zijn. Het gaat niet om perfect maar om flow en plezier. Het woord hoeft niet letterlijk terug te komen in het gedicht. De deelnemers zijn vrij maar ze gebruiken het woord als inspiratie, startpunt. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
<h5>Voorbereiden</h5> | <h5>Voorbereiden</h5> | ||
− | * De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte | + | * De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte gedichten. |
* Kaartjes om zinnen op te schrijven. | * Kaartjes om zinnen op te schrijven. | ||
* Kleurpotloden of stiften | * Kleurpotloden of stiften | ||
* Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht. | * Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht. | ||
− | * Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over ''' | + | * Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over '''gedichten'''. |
<br> | <br> | ||
<h5>Afsluiten</h5> | <h5>Afsluiten</h5> | ||
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''. | Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''. | ||
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} |
Versie van 2 dec 2019 20:50
Onderzoeken en Verdiepen
In de les Koffer is de keuze gemaakt om naast de bundel Liefde is Business aandacht te besteden aan het gedicht. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.
Elfjes schrijven (Duur < 1 uur in de klas)
De docent begeleidt de deelnemers bij het schrijven van een elfje. Hij legt uit hoe het schrijven van een elfje in zijn werk gaat. Daarna gaat iedereen in tweetallen aan de slag en begeleiden ze elkaar bij het schrijven van een elfje. De teams gaan bespreken hoe ze hun elfje kunnen presenteren. Ze kunnen gebruik maken van body drums en lichaamsgeluiden om het ritme vorm te geven. Daarna worden de elfjes
gepresenteerd. de docent kan het elfje vervolgens in verband brengen met strofen uit een rap muzieknummer. Vanuit de elfen en/ of de rap kan er een verband worden gelegd met gedichten. De docent biedt de theorie en verbanden in tijd en cultuur zo aan dat het passend is bij het niveau van de deelnemers.
Afhankelijk van het niveau kan er ook gewerkt worden met variërende rijmschema’s. Er is veel ruimte voor muzikaliteit en ritme van zinnen, teksten.
Huiswerk
De docent maakt samen met de deelnemers een whats-app groep. Er wordt een periode afgesproken waarin iedereen iedere dag een gedicht post. De docent geeft iedere dag een nieuw woord. Het gedicht mag kort of lang zijn. Het gaat niet om perfect maar om flow en plezier. Het woord hoeft niet letterlijk terug te komen in het gedicht. De deelnemers zijn vrij maar ze gebruiken het woord als inspiratie, startpunt.
Voorbereiden
- De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte gedichten.
- Kaartjes om zinnen op te schrijven.
- Kleurpotloden of stiften
- Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
- Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over gedichten.
Afsluiten
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.