Koffer O: verschil tussen versies

Regel 1: Regel 1:
__NOTOC__
 
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
{{Opmaat plaat}}
+
{{9xG1}}
<h3>Opmaat bij de les ''Waar je volledige bezit in een kleine '''koffer''' past''</h3>
+
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-2 columns">
 +
{{Wit}}
 +
</div>
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Opmaat'''</h3>
 +
<h4>'''Waar je volledige bezit in een kleine ''koffer'' past'''</h4>
 
<br>
 
<br>
<h5>De ruimte</h5>
+
<h5>'''De ruimte'''</h5>
 
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.
 
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Energieke Dynamiek (Duur 10 minuten / de hele groep)</h4>  
+
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
''Associëren op muziek''
+
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 +
'''''Associëren op muziek'''''
 
Voorbereiding: je vraagt vijf deelnemers om een liedje uit te kiezen waar ze op
 
Voorbereiding: je vraagt vijf deelnemers om een liedje uit te kiezen waar ze op
 
wegdromen en dit mee te nemen. Als leerkracht start je met een eigen nummer. In de
 
wegdromen en dit mee te nemen. Als leerkracht start je met een eigen nummer. In de
Regel 21: Regel 30:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur 10 minuten / de hele groep)</h4>
+
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
''Improvisatie kring''<br>
+
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 +
'''''Improvisatie kring'''''<br>
 
De begeleider vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en
 
De begeleider vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en
 
lichaam. De begeleider geeft een voorbeeld:
 
lichaam. De begeleider geeft een voorbeeld:
Regel 39: Regel 49:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.
+
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
<br>
+
 
 +
    </div>
 +
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6]]

Versie van 16 dec 2019 02:17

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G1 v2.jpeg
Schermafbeelding 2019-12-14 om 11.20.18.png

Opmaat

Waar je volledige bezit in een kleine koffer past


De ruimte

Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.

Energieke Dynamiek

Duur ± 10 minuten / de hele groep

Associëren op muziek Voorbereiding: je vraagt vijf deelnemers om een liedje uit te kiezen waar ze op wegdromen en dit mee te nemen. Als leerkracht start je met een eigen nummer. In de klas luister je met z’n allen naar de verschillende nummers. Na elk nummer schrijven de deelnemers hun associaties op. Vervolgens leest iedereen een woord voor uit zijn/haar associatie. Zo doe je alle nummers.

Oefening in het los zijn en vrij denken, dit kan aanzet geven tot nieuwsgierigheid en onderzoeken.

Dynamiek passend bij het onderwerp

Duur ± 10 minuten / de hele groep

Improvisatie kring
De begeleider vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en lichaam. De begeleider geeft een voorbeeld: De eerste persoon visualiseert een grote dikke boom, de persoon rechts daarvan herhaalt de visualisatie van de boom en zegt dat naast een boom een heel klein kabouter vrouwtje zit op een paddenstoel, de derde persoon herhaalt de visualisatie van het kleine kabouter vrouwtje en vertelt dat zij heel HEEL erg aan het huilen was, zo erg dat er een zee van water ontstond. De begeleider begint de improvisatie met de boom en daarna mogen de deelnemers één voor één het verhaal aanvullen.

In deze dynamiek wordt taal gebruikt, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en concentratie. De begeleider kan tussendoor de visualisaties herhalen om de theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten.

Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.