Opmaat BV4: verschil tussen versies
Regel 2: | Regel 2: | ||
{{BV4}} | {{BV4}} | ||
− | <h3>Opmaat | + | <div class="row"> |
+ | <div class="small-2 columns"> | ||
+ | {{Wit}} | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="row"> | ||
+ | <div class="small-6 columns"> | ||
+ | |||
+ | <h3>'''Opmaat - Les 4 Familie'''</h3> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h5>De ruimte | + | <h5>'''De ruimte'''</h5> |
+ | <h5>Duur ± 2 minuten / de hele groep</h5> | ||
+ | De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord / flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken. | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4>Energieke Dynamiek | + | <br> |
− | ''Naam in beweging''<br> | + | <h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4> |
+ | <h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5> | ||
+ | '''''Naam in beweging'''''<br> | ||
De deelnemers staan in de kring. De docent zegt zijn naam met stem en gebaar. De anderen in de kring doen hem na. Daarna is de volgende aan de beurt, met de klok mee. Dit herhaalt zich totdat iedereen aan de beurt is geweest. | De deelnemers staan in de kring. De docent zegt zijn naam met stem en gebaar. De anderen in de kring doen hem na. Daarna is de volgende aan de beurt, met de klok mee. Dit herhaalt zich totdat iedereen aan de beurt is geweest. | ||
<br> | <br> | ||
Regel 14: | Regel 25: | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4>Dynamiek passend bij het onderwerp | + | <h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4> |
− | ''Tableau''<br> | + | <h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5> |
+ | '''''Tableau'''''<br> | ||
Dit is een levend schilderij van mensen die door middel van een geluid tot leven komen. De docent vraagt aan de deelnemers om activiteiten in hun hoofd te bedenken die je met je familie doet. Zoals bijvoorbeeld autorijden, winkelen, afwassen, fietsen en televisiekijken. De docent geeft een deelnemer de beurt om zijn familie, vertolkt door andere deelnemers, in een stilstaand actief beeld te plaatsen. Als iedereen is neergezet dan laat de deelnemer zijn fictieve familie tot leven komen door middel van een geluid. Door het geluid kan hij het beeld ook weer stil zetten. Dit duurt een minuut. De bedoeling van dit spel is dat iedereen een keer aan de beurt komt, hetzij als beeldmaker, hetzij als uitbeelder. | Dit is een levend schilderij van mensen die door middel van een geluid tot leven komen. De docent vraagt aan de deelnemers om activiteiten in hun hoofd te bedenken die je met je familie doet. Zoals bijvoorbeeld autorijden, winkelen, afwassen, fietsen en televisiekijken. De docent geeft een deelnemer de beurt om zijn familie, vertolkt door andere deelnemers, in een stilstaand actief beeld te plaatsen. Als iedereen is neergezet dan laat de deelnemer zijn fictieve familie tot leven komen door middel van een geluid. Door het geluid kan hij het beeld ook weer stil zetten. Dit duurt een minuut. De bedoeling van dit spel is dat iedereen een keer aan de beurt komt, hetzij als beeldmaker, hetzij als uitbeelder. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
''Verbeelding trainen, zelfcontrole, nieuwsgierigheid naar wat iemand die stilstaat ervan gaat maken, concentratie, aandacht en samenspel, timing met betrekking tot de betekenis van het beeld''<br> | ''Verbeelding trainen, zelfcontrole, nieuwsgierigheid naar wat iemand die stilstaat ervan gaat maken, concentratie, aandacht en samenspel, timing met betrekking tot de betekenis van het beeld''<br> | ||
− | <h5>Voorbereiden</h5> | + | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> |
* Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt. | * Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt. | ||
− | < | + | </div> |
− | < | + | </div> |
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}} |
Versie van 17 dec 2019 18:41
Opmaat - Les 4 Familie
De ruimte
Duur ± 2 minuten / de hele groep
De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord / flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken.
Energieke Dynamiek
Duur ± 5 minuten / de hele groep
Naam in beweging
De deelnemers staan in de kring. De docent zegt zijn naam met stem en gebaar. De anderen in de kring doen hem na. Daarna is de volgende aan de beurt, met de klok mee. Dit herhaalt zich totdat iedereen aan de beurt is geweest.
Aandacht, durf, acceptatie en ontspanning/ plezier
Dynamiek passend bij het onderwerp
Duur ± 10 minuten / de hele groep
Tableau
Dit is een levend schilderij van mensen die door middel van een geluid tot leven komen. De docent vraagt aan de deelnemers om activiteiten in hun hoofd te bedenken die je met je familie doet. Zoals bijvoorbeeld autorijden, winkelen, afwassen, fietsen en televisiekijken. De docent geeft een deelnemer de beurt om zijn familie, vertolkt door andere deelnemers, in een stilstaand actief beeld te plaatsen. Als iedereen is neergezet dan laat de deelnemer zijn fictieve familie tot leven komen door middel van een geluid. Door het geluid kan hij het beeld ook weer stil zetten. Dit duurt een minuut. De bedoeling van dit spel is dat iedereen een keer aan de beurt komt, hetzij als beeldmaker, hetzij als uitbeelder.
Verbeelding trainen, zelfcontrole, nieuwsgierigheid naar wat iemand die stilstaat ervan gaat maken, concentratie, aandacht en samenspel, timing met betrekking tot de betekenis van het beeld
Voorbereiden
- Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt.