Verdiepen GK: verschil tussen versies

Regel 1: Regel 1:
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 
{{Drieluik Gelukszoekers}}
 
{{Drieluik Gelukszoekers}}
<h3>Onderzoeken en Verdiepen</h3>
+
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-3 columns">
 +
{{Wit}}
 +
</div>
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Onderzoeken en Verdiepen'''</h3>
 +
<h4>'''Waar ''gelukszoekers'' jou zoeken'''</h4>
 
<br>
 
<br>
 
In de les Gelukszoekers is de keuze gemaakt om naast de roman ''Moedervlekken'' aandacht te besteden aan '''de toneelscène'''. De opdracht die hier staat kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm.
 
In de les Gelukszoekers is de keuze gemaakt om naast de roman ''Moedervlekken'' aandacht te besteden aan '''de toneelscène'''. De opdracht die hier staat kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Van toneelscène tot opvoering (Duur ± 45 minuten)</h4>
+
<h4>'''Van toneelscène tot opvoering'''</h4>
<h5>Instructie</h5>
+
<h5>Duur ± 45 minuten / Teams</h5>  
 +
<h5>'''Instructie'''</h5>
 
Naar aanleiding van de informatie die toegankelijk is gemaakt door de vragen van de docent en de deelnemers en het ordenen gaan de deelnemers aan de slag met het maken van een toneelscène gebaseerd op een van hun eigen ervaringen. Ze kunnen deze uitbreiden door er bij de bedenken of door een andere eigen ervaring van een deelnemer uit hun groepje er aan vast te knopen.<br>
 
Naar aanleiding van de informatie die toegankelijk is gemaakt door de vragen van de docent en de deelnemers en het ordenen gaan de deelnemers aan de slag met het maken van een toneelscène gebaseerd op een van hun eigen ervaringen. Ze kunnen deze uitbreiden door er bij de bedenken of door een andere eigen ervaring van een deelnemer uit hun groepje er aan vast te knopen.<br>
 
Herschrijf je eigen ervaring tot een toneelscène . Denk aan een begin, een midden (de handeling) en een einde.<br>
 
Herschrijf je eigen ervaring tot een toneelscène . Denk aan een begin, een midden (de handeling) en een einde.<br>
Regel 16: Regel 26:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
* De deelnemers hebben een zelf gekozen fabel bij zich
 
* De deelnemers hebben een zelf gekozen fabel bij zich
 
* De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman de Asielzoeker een rol speelt.  
 
* De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman de Asielzoeker een rol speelt.  
Regel 24: Regel 34:
 
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten.
 
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten.
 
<br>
 
<br>
<h5>Afsluiten</h5>
+
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
 
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 +
 +
    </div>
 +
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}

Versie van 17 dec 2019 22:36


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Gelukszoekers 1.1.jpeg
Schermafbeelding 2019-12-14 om 11.20.18.png

Onderzoeken en Verdiepen

Waar gelukszoekers jou zoeken


In de les Gelukszoekers is de keuze gemaakt om naast de roman Moedervlekken aandacht te besteden aan de toneelscène. De opdracht die hier staat kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm.

Van toneelscène tot opvoering

Duur ± 45 minuten / Teams
Instructie

Naar aanleiding van de informatie die toegankelijk is gemaakt door de vragen van de docent en de deelnemers en het ordenen gaan de deelnemers aan de slag met het maken van een toneelscène gebaseerd op een van hun eigen ervaringen. Ze kunnen deze uitbreiden door er bij de bedenken of door een andere eigen ervaring van een deelnemer uit hun groepje er aan vast te knopen.
Herschrijf je eigen ervaring tot een toneelscène . Denk aan een begin, een midden (de handeling) en een einde.
Welke personen heb je in je gebeurtenis?
Welke interactie vindt er plaats? En tussen welke personen?
Wat voor een gesprekken heb je nodig om de gebeurtenis over te brengen?
De deelnemers werken in groepjes. Ze kiezen een van de toneelscènes uit om uit te werken als sketch (±15 minuten).

Voorbereiden
  • De deelnemers hebben een zelf gekozen fabel bij zich
  • De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman de Asielzoeker een rol speelt.
  • De docent bereidt voor een overzicht van kenmerken waaraan een fabel moet voldoen om een fabel te mogen heten.
  • Kaartjes om zinnen op te schrijven. Of in digitale vorm.
  • Kleurpotloden of stiften
  • De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten.


Afsluiten

Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.