Intieme Vrienden KV: verschil tussen versies
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{kopweg}} | {{kopweg}} | ||
{{Drieluik Intieme Vrienden}} | {{Drieluik Intieme Vrienden}} | ||
− | <h3>Onderzoeken en Verdiepen</h3> | + | |
+ | <div class="row"> | ||
+ | <div class="small-3 columns"> | ||
+ | {{Wit}} | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="row"> | ||
+ | <div class="small-6 columns"> | ||
+ | |||
+ | <h3>'''Onderzoeken en Verdiepen'''</h3> | ||
+ | <h4>'''Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4> | ||
<br> | <br> | ||
In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman ''de Asielzoeker'' aandacht te besteden aan '''de fabel'''. De opdracht die hier staat kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm. | In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman ''de Asielzoeker'' aandacht te besteden aan '''de fabel'''. De opdracht die hier staat kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4> De fabel | + | <h4>'''De fabel'''</h4> |
+ | <h5>Duur ± 30 minuten / Individueel</h5> | ||
Iedere deelnemer leest zijn eigen fabel en kan middels kleuren in de tekst aangeven in welke mate de fabel voldoet aan de kenmerken uit het overzicht. Hoe zit het met de fabel die ik uit koos? Dit doen de deelnemers eerst even voor zichzelf daarna gaan ze in een tweetal bespreken wat hun is opgevallen. Zijn er verschillen, overeenkomsten? Dit schrijven de deelnemers puntsgewijs op. | Iedere deelnemer leest zijn eigen fabel en kan middels kleuren in de tekst aangeven in welke mate de fabel voldoet aan de kenmerken uit het overzicht. Hoe zit het met de fabel die ik uit koos? Dit doen de deelnemers eerst even voor zichzelf daarna gaan ze in een tweetal bespreken wat hun is opgevallen. Zijn er verschillen, overeenkomsten? Dit schrijven de deelnemers puntsgewijs op. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h5>Voorbereiden</h5> | + | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> |
* De deelnemers hebben een zelf gekozen fabel bij zich | * De deelnemers hebben een zelf gekozen fabel bij zich | ||
* De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman de Asielzoeker een rol speelt. | * De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman de Asielzoeker een rol speelt. | ||
Regel 18: | Regel 28: | ||
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten. | * De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten. | ||
<br> | <br> | ||
− | <h5>Afsluiten</h5> | + | <h5>'''Afsluiten'''</h5> |
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''. | Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''. | ||
+ | |||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} |
Versie van 17 dec 2019 23:22
Onderzoeken en Verdiepen
Waar je personages als intieme vrienden zijn
In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman de Asielzoeker aandacht te besteden aan de fabel. De opdracht die hier staat kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm.
De fabel
Duur ± 30 minuten / Individueel
Iedere deelnemer leest zijn eigen fabel en kan middels kleuren in de tekst aangeven in welke mate de fabel voldoet aan de kenmerken uit het overzicht. Hoe zit het met de fabel die ik uit koos? Dit doen de deelnemers eerst even voor zichzelf daarna gaan ze in een tweetal bespreken wat hun is opgevallen. Zijn er verschillen, overeenkomsten? Dit schrijven de deelnemers puntsgewijs op.
Voorbereiden
- De deelnemers hebben een zelf gekozen fabel bij zich
- De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman de Asielzoeker een rol speelt.
- De docent bereidt voor een overzicht van kenmerken waaraan een fabel moet voldoen om een fabel te mogen heten.
- Kaartjes om zinnen op te schrijven. Of in digitale vorm.
- Kleurpotloden of stiften
- De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten.
Afsluiten
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.