I Egan - Imagination: verschil tussen versies
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | [https://en.wikipedia.org/wiki/Kieran_Egan_(philosopher) Kieran Egan] is professor onderwijs filosofie | + | [https://en.wikipedia.org/wiki/Kieran_Egan_(philosopher) Kieran Egan](Ierland, 1942) is professor onderwijs-filosofie verbonden aan de Simon Fraser University. Hij heeft veel onderzoek gedaan en inspirerende boeken geschreven. Tijdens het ontwikkelen van Laat Je Zien bleek meer en meer dat de structuur van werken en het gebruik van de verschillende werkvormen relatie hebben met de theorie en praktische lesvoorstellen uit het werk van Egan. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | In zijn boek ''An Imaginative Approach to Teaching'' in hoofdstuk 1 spreekt Egan over een gereedschapskist voor leren. In deze gereedschapskist zitten verhaal, metafoor, binaire tegenstellingen, rijm/ritme en patronen, grappen en humor, | + | In zijn boek ''An Imaginative Approach to Teaching'' in hoofdstuk 1 spreekt Egan over een gereedschapskist voor leren. In deze gereedschapskist zitten verhaal, metafoor, binaire tegenstellingen, rijm/ritme en patronen, grappen en humor, mentale representatie/beelden, roddel, spel, mysterie, vroege instrumenten van geletterdheid. Deze gereedschappen krijgen binnen de methodologie van Laat Je Zien allemaal een plek in de werkstructuur van de lesopzet. |
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | ''De ziel van lesgeven heeft te maken met betekenis'' zegt Egan (p. 212). | ||
+ | |||
− | |||
Egan, K. (2005), ''An imaginative approach to teaching.'' San Francisco: Jossey-Bass / A Wiley Imprint | Egan, K. (2005), ''An imaginative approach to teaching.'' San Francisco: Jossey-Bass / A Wiley Imprint |
Versie van 6 jan 2020 11:38
Kieran Egan(Ierland, 1942) is professor onderwijs-filosofie verbonden aan de Simon Fraser University. Hij heeft veel onderzoek gedaan en inspirerende boeken geschreven. Tijdens het ontwikkelen van Laat Je Zien bleek meer en meer dat de structuur van werken en het gebruik van de verschillende werkvormen relatie hebben met de theorie en praktische lesvoorstellen uit het werk van Egan.
In zijn boek An Imaginative Approach to Teaching in hoofdstuk 1 spreekt Egan over een gereedschapskist voor leren. In deze gereedschapskist zitten verhaal, metafoor, binaire tegenstellingen, rijm/ritme en patronen, grappen en humor, mentale representatie/beelden, roddel, spel, mysterie, vroege instrumenten van geletterdheid. Deze gereedschappen krijgen binnen de methodologie van Laat Je Zien allemaal een plek in de werkstructuur van de lesopzet.
De ziel van lesgeven heeft te maken met betekenis zegt Egan (p. 212).
Egan, K. (2005), An imaginative approach to teaching. San Francisco: Jossey-Bass / A Wiley Imprint