Zelf lessen maken: verschil tussen versies

Regel 2: Regel 2:
 
{{Zelf lessen maken plaat}}
 
{{Zelf lessen maken plaat}}
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
  
 
<h3>'''Zelf lessen maken op basis van de bouwstenen van Laat Je Zien'''</h3>
 
<h3>'''Zelf lessen maken op basis van de bouwstenen van Laat Je Zien'''</h3>

Versie van 22 jan 2020 09:24

naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarMakenDelennaarbiedt veiligheid en basis voor ontwikkelen...in je gereedschapskist ...is relevant ...is uitwisselen, herkennen en inleven ...zeg ik wat ik bedoel?naarnaarnaarWIKI DOEN 2k.jpeg

Zelf lessen maken op basis van de bouwstenen van Laat Je Zien


Met de onderstaande bouwstenen wordt de lesinhoud van de drieluiken van Laat Je Zien samengesteld. Er is altijd aandacht voor een fysieke componenten, een spel element, de persoonlijke ervaring, bestaande kennis, nieuwe kennis, toepassingen in de praktijk ontwikkelen en in trainen en de praktijk en als laatste de evaluatie en reflectie. Maar voordat al deze componenten aandacht krijgen denkt de docent na over wat op een bepaald moment belangrijk is voor de leerlingen om over na te denken en mee aan de slag te gaan. Dit nadenken van de docent leidt tot een onderwerp. De manier waarop de uitkomsten van het werk dat per component wordt gedaan komen te staan in een drieluik zoadat de samenhang zichtbaar is voor de deelnemers.

De docent zal zijn deelnemers steeds flexibel faciliteren ten aanzien van nieuwe interesses, kennis, vaardigheden en ontwikkeling. De docent kent de ondergrens van ontwikkeling op een bepaald moment en bewaakt deze, zorgt ervoor dat alle deelnemers minimaal een bepaald kennisniveau bereiken. Dat kan op veel manieren en de kunst is om de aanwezige talenten de kans te geven en zo uiteindelijk tot de ontwikkeling van vaardigheden te komen die passen bij of verder gaan dan het vastgestelde niveau.
<br

Op welke manier kan de lesinhoud worden bepaald en gemaakt?


Onderwerp

De docent stelt zichzelf de vraag wat hij/zij wil behandelen met zijn/haar deelnemers?
Waar hebben de deelnemers behoefte aan in hun ontwikkeling zowel emotioneel als cognitief?
Het antwoord hierop leidt tot het onderwerp en eventueel ook al tot de te behandelen stof.

Het onderwerp heeft zeker verschillende deelaspecten. De docent maakt een overzicht van deze deelaspecten en kiest er een uit indachtig zijn/haar doelgroep en wat Hij/zij met hen geoogd te behandelen. Welke theorie zal aanbod komen? Welk niveau kunnen de deelnemers aan? Op welke manier zal de theorie worden aangeboden? De docent hoeft de antwoorden nog niet helemaal te kennen maar het is handig om alvast een beeld te schetsen. Het kan altijd nog worden aangepast.

Neem een blanco antwoordblad als uitgangspunt en vul langzaam alle onderdelen in met de inhoud die van toepassing is voor de deelnemers. Bij de keuzen denk de docent altijd weer even terug aan hoe de samenhang tussen de diverse onderdelen het beste resultaat kan gaan opleveren. Is dit inderdaad voor nu de beste keuze? vanzelfsprekend kan de docent ook nog even overleggen met een collega, iemand van een andere discipline?

Eigen ervaring

In je eigen levenservaring ga je op zoek naar een eigen ervaring waarmee je de deelnemers kunt betrekken bij je onderwerp. Hoe?
Ook besteed je aandacht aan het opstellen van de verbindingsvraag die je kunt gaan stellen. Met deze vraag nodig je de deelnemers uit om te vertellen. Je bepaalt de focus.

Opmaat: Fysieke Oefeningen

Nu kijk je naar hoe je in het kennisgedeelte verder wilt met het onderwerp: waar wil je de aandacht op richten? Dit bepaald mede welke fysieke oefeningen je gaat uitzoeken. Je let op waar je deelnemers het meeste profijt van kunnen hebben. Wat hebben ze nodig? Bijvoorbeeld: concentratie bevorderen, ontspanning, plezier, fantasie aanwakkeren etc. Ook zorg je dat de oefening op een of andere manier een verbinding maakt met de inhoud van je onderwerp. Als opmaat heb je twee dynamieken nodig en later ter afsluiting van Stap 2: Kenniskant nog een oefening.

Stap 2 Kenniskant voorbereiden

Nu gaat de aandacht uit naar de Kenniskant van het Drieluik. Zoek de theorie uit bij je onderwerp passend bij het niveau van je deelnemers. Deze stof biedt je aan zodat de deelnemers zich op voorhand kunnen inlezen. Moedig hen aan vragen op te schrijven en mee te brengen naar de bijeenkomst.

Bedenk vragen waarmee de deelnemers kennis maken met de deelaspecten van het onderwerp. Breng dit onder in een woordspin, mindamp of schema. Laat alle concepten die een rol spelen de Revu passeren. Nodig de deelnemers uit actief mee te denken.

Als het onderwerp schematisch in kaart is gebracht deel je de deelonderwerpen uit in de teams. Nu is het tijd voor verdiepende opdrachten en om in kaart te brengen welke kennis er al is bij de deelnemers en welke kennis kan worden aangevuld en hoe. De deelnemers stellen in hun teams vragen waarmee ze zelf kunnen gaan onderzoeken. Je kunt ook een expert uitnodigen om de deelnemers iets te komen vertellen.

Tijd voor een Fysieke oefening om de energetische balans te herstellen, de focus te versterken en plezier met elkaar te ervaren. Laat zo mogelijk deelnemers programma onderdelen leiden en/of verzorgen. Kies waar mogelijk voor oefeningen die ook een rol kunnen spelen voor de deelnemers in de dagelijkse praktijk. Zo wordt gaande weg de gereedschapskist voor zelfmanagement meer en meer uitgebreid.

Stap 3 Actiekant voorbereiden

De deelnemers is ter voorbereiding gevraagd een casus mee te brengen waar ze aandacht aan willen besteden. Nu gaan ze deze casus opnieuw bekijken vanuit de nieuwe kennis die ze hebben gekregen en vanuit de ervaring die ze zelf hebben ingebracht en de ervaringen die ze van anderen hebben gehoord. De opdrachten in deze stap zijn gericht op het ervaren van samenhang. Het onderwoorden brengen en delen van de waargenomen samenhang. Hoe kun je anderen, je cliënten meenemen in je verworven inzichten en kennis?

Beslissing - Praktijk

Moedig de deelnemers aan om een doel in de praktijk te stellen. Wat heb je nodig voor de uitvoering?

Evaluatie - Reflectie

Bouw tijd in om met de deelnemers terug te kijken en de balans op te maken van de effecten van de in de praktijk geïmplementeerde acties. Wat komt daar uit naar voren? zijn er nieuwe aandachtsgebieden?

Is er een nieuw onderwerp?





GA Drieluik Schema in Kleur.png

Drieluik Antwoordblad.png