I REBT: verschil tussen versies
Regel 18: | Regel 18: | ||
Het leren bevragen van jezelf en van een ander op een verdiepende wijze kan helpen bij het ervaren van verbinding en contact. Als dit spelenderwijs kan worden opgenomen in een vorm van werken in het onderwijs kost het in feite weinig extra moeite maar kan het van betekenis zijn voor alle deelnemers. | Het leren bevragen van jezelf en van een ander op een verdiepende wijze kan helpen bij het ervaren van verbinding en contact. Als dit spelenderwijs kan worden opgenomen in een vorm van werken in het onderwijs kost het in feite weinig extra moeite maar kan het van betekenis zijn voor alle deelnemers. | ||
<br> | <br> | ||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
Welke concepten van rationeel-emotieve gedragstherapie (REBT) zijn handig inzetbaar in het onderwijs? | Welke concepten van rationeel-emotieve gedragstherapie (REBT) zijn handig inzetbaar in het onderwijs? |
Versie van 24 feb 2020 12:04
Albert Ellis, Rationeel-Emontieve Gedrags Therapie (REBT)
Dr. Albert Ellis maakte het onderzoeken van gebeurtenissen en hoe een individu zich tot deze gebeurtenissen verhoudt vaak licht en zeer toegankelijk. De vragen die gesteld worden binnen de REBT zijn eenvoudig toe te passen als het gaat over het kijken naar een eigen ervaring en deze precies en helder verwoorden. In de REBT is een reeks vragen gebruikelijk om het gebeurde in een leven te ordenen en inzichtelijk te maken voor degene die het is overkomen.
Deze vragen hebben betrekking op vijf verschillende constructen die een nauwe samenhang hebben, de vijf G's:
- Gebeurtenis
- Gedachten
- Gevoel
- Gedrag
- Gevolg
Bij het verwoorden van eigen ervaringen is het bruikbaar om vragen die verwantschap hebben met deze manier van kijken mee te nemen. Dit bevroedt helderheid in het vertellen. Tegelijkertijd biedt het de vertellers een kans om meer en meer inzicht te krijgen in wat ze meemaken en wat dat voor hen betekent. Kennis hierover geeft het individu houvast, overzicht over de eigen ontwikkeling en toegang tot sturing van die ontwikkeling. De focus van Laat Je Zien is het proces van ontwikkeling, het is nadrukkelijk geen therapie maar er is sprake van een natuurlijke verwandschap en zo biedt de ordening van REBT een extra helderheid voor het denken over wat je hebt meegemaakt als persoon. Dit denken omzetten in heldere. precieze taal maakt dat het mogelijk wordt voor een mens om zich te verhouden tot een ander en in grotere context tot een sociale omgeving.
Het leren bevragen van jezelf en van een ander op een verdiepende wijze kan helpen bij het ervaren van verbinding en contact. Als dit spelenderwijs kan worden opgenomen in een vorm van werken in het onderwijs kost het in feite weinig extra moeite maar kan het van betekenis zijn voor alle deelnemers.
Welke concepten van rationeel-emotieve gedragstherapie (REBT) zijn handig inzetbaar in het onderwijs?