Intermezzo: verschil tussen versies
Regel 5: | Regel 5: | ||
<h3>'''Fysieke activiteiten - Intermezzo'''</h3> | <h3>'''Fysieke activiteiten - Intermezzo'''</h3> | ||
+ | <br> | ||
Hieronder staan een aantal fysieke oefeningen die kunnen dienen als inspiratie voor de oefeningen waarmee een les begint. Tegelijkertijd zijn een aantal van deze oefeningen in te zetten om leerlingen tussendoor te laten ontspannen, opladen en focussen.<br> | Hieronder staan een aantal fysieke oefeningen die kunnen dienen als inspiratie voor de oefeningen waarmee een les begint. Tegelijkertijd zijn een aantal van deze oefeningen in te zetten om leerlingen tussendoor te laten ontspannen, opladen en focussen.<br> | ||
Doordat de oefeningen bekend zijn en ingetraind hebben de leerlingen ze als het ware in hun gereedschapskist en kunnen ze er ook zelf mee aan de slag. Zo kunnen ze ervaren dat ze ook zelf controle kunnen hebben over hoe ze hun eigen energie niveau en concentratie kunnen managen. | Doordat de oefeningen bekend zijn en ingetraind hebben de leerlingen ze als het ware in hun gereedschapskist en kunnen ze er ook zelf mee aan de slag. Zo kunnen ze ervaren dat ze ook zelf controle kunnen hebben over hoe ze hun eigen energie niveau en concentratie kunnen managen. |
Versie van 26 apr 2020 23:25
Fysieke activiteiten - Intermezzo
Hieronder staan een aantal fysieke oefeningen die kunnen dienen als inspiratie voor de oefeningen waarmee een les begint. Tegelijkertijd zijn een aantal van deze oefeningen in te zetten om leerlingen tussendoor te laten ontspannen, opladen en focussen.
Doordat de oefeningen bekend zijn en ingetraind hebben de leerlingen ze als het ware in hun gereedschapskist en kunnen ze er ook zelf mee aan de slag. Zo kunnen ze ervaren dat ze ook zelf controle kunnen hebben over hoe ze hun eigen energie niveau en concentratie kunnen managen.
Vierkantje ademenen
Duur ± 3-5 minuten / de hele groep
De docent leert deze oefening aan de deelnemers. Zodra ze hem kennen kan de docent de deelnemers de oefening zelfstandig laten gebruiken indien van toepassing. De docent kan ook een voor een deelnemers aanwijzen om de leiding te nemen in de groep. Gebruik eventueel een afbeelding van een vierkant als visuele ondersteuning.
We gaan ademen in een vierkant. Iedereen kiest voor zichzelf hoeveel tellen hij/zij de adem gaan inhouden. Kies om te beginnen drie of vier tellen. Zeker niet langer. Het is geen wedstrijd.
De eerste zijde van het vierkant adem je in terwijl je tot drie telt. De docent telt tot drie en de deelnemers ademen in. Nu houden jullie je adem drie tellen vast. Vervolgens ademenen jullie in drie tellen uit. Daarna blijf je drie tellen lang leeg, dat wil zeggen je ademt niet in.
Daarna herhaalt het vierkant zich weer.
Als drie tellen niet comfortabel is kan je het ook twee tellen doen. Of als drie tellen heel makkelijk is kun je ophogen tot vier tellen of vijf. Het is wel de bedoeling dat het gemakkelijk is. Het is zeker niet de bedoeling dat het een uitdaging is met jezelf of anderen.
Verleggen van aandacht. Door zowel de aandacht te richten op ademen en tellen stoppen de gedachten en komt er rust
Andere bewustwordings oefeningen kunnen worden gevonden op bijvoorbeeld deze site van het NLP college.
Eem andere bron met oefeningen is het pedagogische Bres spelenboek van uitgeverij Kosmos.