Bereid af: verschil tussen versies
Regel 6: | Regel 6: | ||
<h3>'''Afsluiting'''</h3> | <h3>'''Afsluiting'''</h3> | ||
+ | <h4>'''Les - Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4> | ||
<br> | <br> | ||
− | De | + | <h5>'''Wat neem je mee?'''</h5> |
+ | <h5>Duur ± 5 minuten</h5> | ||
+ | De deelnemers zitten in een kring en de docent stelt de vraag:<br> | ||
+ | Wat neem je mee van wat er vandaag aan de orde is gekomen? Schrijf dit op het A4 met de koffer, gereedschapskist of andere beeltenis met open ruimte. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | < | + | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> |
− | + | * A4 met een beeltenis van een koffer, of andere beeltenis, ter illustratie van dit onderdeel. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | * | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
− | In de | + | <h4>'''Voorbereiding volgende les'''</h4> |
+ | # Het resultaat van de bijeenkomst zal in de tussenliggende tijd tot de volgende bijeenkomst worden toegepast. De deelnemers houden bij hoe dat gaat. In de volgende bijeenkomst is er aan het begin tijd om de ervaringen kort te delen; | ||
+ | # De deelnemers lezen de literatuur behorend bij de volgende bijeenkomst, de trainer heeft dit voorbereid; | ||
+ | # De deelnemers beschrijven een nieuwe casus - een situatie waarin ze zich willen ontwikkelen; | ||
+ | # Eén persoon wordt uitgenodigd om de dynamieken uit de tweede bijeenkomst voor te bereiden en te leiden. Ze mogen evt een dynamiek toevoegen, waarbij het gaat om vertrouwen en contact maken. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | <h5>'''Voorbeeld koffer'''</h5> | |
+ | [[File:wiki bij afsluiting koffer3.jpg|thumb]] | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | <h5>'''Welke onderwerpen kan de toekomst brengen?'''</h5> | |
− | + | <h5>Duur ± 5-10 minuten</h5> | |
− | + | Tijdens dat de deelnemers met elkaar delen wat ze hebben geschreven, luistert de docent goed en schrijft een aantal onderwerpen die langs komen op zodat het zichtbaar is voor de deelnemers. Nadat iedereen in de groep gedeeld heeft wat hij/zij heeft op geschreven, vraagt de docent te kijken naar thema's die zijn langsgekomen. De docent heeft waarschijnlijk een voorkeur voor een thema omdat het goed kan aansluiten bij een nieuw onderwerp uit zijn lesprogramma. Toch bekijkt de docent alle thema's met de deelnemers en vraagt de deelnemers om aanvulling van het lijstje thema's. Vervolgens kan de docent de leerlingen laten stemmen welk thema de volgende les een rol zal gaan spelen. Veel thema's bieden een ruime mogelijkheid voor aanknopingspunten en kunnen zo prima verweven worden met toekomstige lesstof en lesdoelen. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | < | ||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
− | + | ||
− | + | {{#set: Theorie=|Module=Laatjezien|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}} | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | {{#set: Theorie= |
Versie van 12 jun 2020 12:13
Afsluiting
Les - Waar je bereid bent om te sterven
Wat neem je mee?
Duur ± 5 minuten
De deelnemers zitten in een kring en de docent stelt de vraag:
Wat neem je mee van wat er vandaag aan de orde is gekomen? Schrijf dit op het A4 met de koffer, gereedschapskist of andere beeltenis met open ruimte.
Voorbereiden
- A4 met een beeltenis van een koffer, of andere beeltenis, ter illustratie van dit onderdeel.
Voorbereiding volgende les
- Het resultaat van de bijeenkomst zal in de tussenliggende tijd tot de volgende bijeenkomst worden toegepast. De deelnemers houden bij hoe dat gaat. In de volgende bijeenkomst is er aan het begin tijd om de ervaringen kort te delen;
- De deelnemers lezen de literatuur behorend bij de volgende bijeenkomst, de trainer heeft dit voorbereid;
- De deelnemers beschrijven een nieuwe casus - een situatie waarin ze zich willen ontwikkelen;
- Eén persoon wordt uitgenodigd om de dynamieken uit de tweede bijeenkomst voor te bereiden en te leiden. Ze mogen evt een dynamiek toevoegen, waarbij het gaat om vertrouwen en contact maken.
Voorbeeld koffer
Welke onderwerpen kan de toekomst brengen?
Duur ± 5-10 minuten
Tijdens dat de deelnemers met elkaar delen wat ze hebben geschreven, luistert de docent goed en schrijft een aantal onderwerpen die langs komen op zodat het zichtbaar is voor de deelnemers. Nadat iedereen in de groep gedeeld heeft wat hij/zij heeft op geschreven, vraagt de docent te kijken naar thema's die zijn langsgekomen. De docent heeft waarschijnlijk een voorkeur voor een thema omdat het goed kan aansluiten bij een nieuw onderwerp uit zijn lesprogramma. Toch bekijkt de docent alle thema's met de deelnemers en vraagt de deelnemers om aanvulling van het lijstje thema's. Vervolgens kan de docent de leerlingen laten stemmen welk thema de volgende les een rol zal gaan spelen. Veel thema's bieden een ruime mogelijkheid voor aanknopingspunten en kunnen zo prima verweven worden met toekomstige lesstof en lesdoelen.