Veiligheid: verschil tussen versies
Regel 14: | Regel 14: | ||
begeleiding gelden deze regels ook. | begeleiding gelden deze regels ook. | ||
<br> | <br> | ||
− | < | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> |
<h5>'''Regels van omgang'''</h5> | <h5>'''Regels van omgang'''</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de | 1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de | ||
verteller is uitgesproken.<br> | verteller is uitgesproken.<br> | ||
Regel 22: | Regel 23: | ||
3. Commentaar is nooit toegestaan.<br> | 3. Commentaar is nooit toegestaan.<br> | ||
4. Dat wat in de groep of één-op-één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar | 4. Dat wat in de groep of één-op-één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar | ||
− | buiten gebracht.< | + | buiten gebracht. |
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
Vanuit haar/zijn rol als voorbeeld draagt de docent zelf bij aan de veiligheid | Vanuit haar/zijn rol als voorbeeld draagt de docent zelf bij aan de veiligheid |
Versie van 12 jun 2020 15:50
Veiligheid
De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en
dat versterkt de veiligheid in de groep. Het is belangrijk rekening te houden met de keuze van
het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels af te spreken met de groep waarvan de deelnemers het nut inzien. Bij één-op- één
begeleiding gelden deze regels ook.
Regels van omgang
1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de
verteller is uitgesproken.
2. Elke deelnemer mag vragen stellen over datgene waarover hij meer wil weten of wat hem
nog niet duidelijk is.
3. Commentaar is nooit toegestaan.
4. Dat wat in de groep of één-op-één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar
buiten gebracht.
Vanuit haar/zijn rol als voorbeeld draagt de docent zelf bij aan de veiligheid
in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en
is zij/hij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren.
Gebruik pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de
bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’).