Gelukszoekers O: verschil tussen versies

Regel 6: Regel 6:
  
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
<h4>'''Waar ''gelukszoekers'' jou zoeken'''</h4>
+
<h4>'''Les - Waar ''gelukszoekers'' jou zoeken'''</h4>
 +
 
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.
 
<br>
 
<br>
<h5>'''De ruimte'''</h5>
 
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.
 
 
<br>
 
<br>
 +
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
 
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>  
+
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 
'''''Test je kracht'''''<br>
 
'''''Test je kracht'''''<br>
 
De docent doet de bewegingen voor en de deelnemers doen hem na. De docent tikt op
 
De docent doet de bewegingen voor en de deelnemers doen hem na. De docent tikt op
Regel 22: Regel 30:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Ervaren wat prettig voelt, waar wordt je ontspannen van en wat geeft je spanning?''
+
''Effect van de dynamiek: ervaren wat prettig voelt, waar wordt je ontspannen van en wat geeft je spanning?''
 
''Bewustzijn vergroten en waarnemen aanscherpen.''
 
''Bewustzijn vergroten en waarnemen aanscherpen.''
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<br>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
+
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema'''</h4>
 
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 
'''''Ken je grens 1'''''<br>
 
'''''Ken je grens 1'''''<br>
 
De docent doet deze dynamiek voor met een deelnemer. Zij gaan tegenover elkaar
 
De docent doet deze dynamiek voor met een deelnemer. Zij gaan tegenover elkaar
Regel 39: Regel 50:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Deze dynamiek gaat over vertrouwen, voelen en inleven.''
+
''De dynamiek beïnvloedt: hebben van vertrouwen, het voelen en inleven.''
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Regel 58: Regel 69:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Deze dynamiek gaat over vertrouwen, voelen en inleven.''
+
''De dynamiek beïnvloedt: vertrouwen, voelen en inleven.''
<br>
+
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
 
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
 
<br>
 
<br>
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
+
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Gelukszoekers Les 8]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Gelukszoekers Les 8]]
 
[[Categorie:Sjabloon]]
 
[[Categorie:Sjabloon]]

Versie van 13 jun 2020 19:04

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G6 v2.jpeg

Opmaat

Les - Waar gelukszoekers jou zoeken

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.

Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.


Energieke Dynamiek

Duur ± 5 minuten / de hele groep

Test je kracht
De docent doet de bewegingen voor en de deelnemers doen hem na. De docent tikt op zijn linker- en rechterschouder, armen, rug, billen, benen, op het hoofd en gezicht. De docent trekt aan zijn eigen haar. Tijdens deze oefening zegt de begeleider dat deze massage prettig is voor hun lichaam. De deelnemers gaan zelf inschatten welke spierkracht zij willen gebruiken.

Effect van de dynamiek: ervaren wat prettig voelt, waar wordt je ontspannen van en wat geeft je spanning? Bewustzijn vergroten en waarnemen aanscherpen.


Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema

Duur ± 10 minuten / de hele groep

Ken je grens 1
De docent doet deze dynamiek voor met een deelnemer. Zij gaan tegenover elkaar zitten en de deelnemer raakt de docent aan op het gezicht en hoofd. De docent geeft aan door middel van een duimgebaar hoe de aanraking ervaren wordt. De drie duim gebaren zijn: duim omhoog = fijn, duim naar beneden = niet fijn en duim horizontaal = ertussenin. Het gezicht is een kwetsbaar onderdeel van de mens en daarmee kun je goed je fysieke grenzen ervaren. Als het te ingewikkeld is vanwege vertrouwen en kwetsbaarheid in de groep kies dan voor de oefening Ken je grens 2.

De dynamiek beïnvloedt: hebben van vertrouwen, het voelen en inleven.

Alternatief Dynamiek passend bij het onderwerp

Duur ± 10 minuten / de hele groep

Ken je grens 2
Deelnemers worden in tweetallen (nummers 1 en nummers 2) ingedeeld en gaan in twee rechte lijnen, met een zo groot mogelijke afstand ertussen, tegenover elkaar staan. De nummers 2 blijven staan terwijl de nummers 1 langzaam op hen aflopen totdat ze vlak voor hen staan en de neuzen van de schoen elkaar raken. Nummers 2 moeten het toestaan. Daarna komen de nummers 1 terug op hun plek. Dan lopen ze opnieuw op de nummers 2 af maar nu mogen de nummers 2 aangeven wanneer de nummers 1 moeten stoppen en blijven staan. Dit geven ze aan met een handgebaar: stopteken. Terwijl de deelnemers de dynamiek doen en ze even stilstaan op de plek begeleidt de docent hen door te zeggen: ‘Let op je lichaam en hoe je je voelt.’ Daarna wissel je en lopen de nummers 2.

De dynamiek beïnvloedt: vertrouwen, voelen en inleven.


Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.