Intieme vrienden O: verschil tussen versies
Regel 6: | Regel 6: | ||
<h3>'''Opmaat'''</h3> | <h3>'''Opmaat'''</h3> | ||
− | <h4>'''Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4> | + | <h4>'''Les - Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4> |
+ | |||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
+ | <h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt. | ||
<br> | <br> | ||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
+ | Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4> | <h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4> | ||
− | <h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5> | + | <h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5> |
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
'''''Losmaken'''''<br> | '''''Losmaken'''''<br> | ||
De deelnemers staan in een kring. De docent doet bewegingen en stemoefeningen om het | De deelnemers staan in een kring. De docent doet bewegingen en stemoefeningen om het | ||
Regel 26: | Regel 34: | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | '' | + | ''Effect van de dynamiek: de deelnemers ontspannen en overwinnen schaamte. Ze worden meer vertrouwd met |
hun lichaam terwijl ze in een groep zijn. Concentratie verhogend en rustgevend.'' | hun lichaam terwijl ze in een groep zijn. Concentratie verhogend en rustgevend.'' | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | < | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> |
− | <h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4> | + | <h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema'''</h4> |
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5> | <h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
'''''Transformeren in dieren'''''<br> | '''''Transformeren in dieren'''''<br> | ||
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. | De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. | ||
Regel 40: | Regel 51: | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | '' | + | ''Effect van de dynamiek: de creativiteit, inleving en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.'' |
<br> | <br> | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik. | Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik. |
Versie van 13 jun 2020 19:45
Opmaat
Les - Waar je personages als intieme vrienden zijn
Ruimte en materiaal
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
Energieke Dynamiek
Duur ± 5 minuten / de hele groep
Losmaken
De deelnemers staan in een kring. De docent doet bewegingen en stemoefeningen om het
lichaam alert/wakker te maken. Draaien met de schouders, naar voren (5x) en naar achteren (5x).
Schouders één voor één naar voren draaien en naar achteren (totaal 10x). Schouders omhoog,
schouders naar beneden (4x). Hele lichaam aanspannen, het hele lichaam ontspannen (4x). Alles
losschudden. Hoofd draaien, rechts en links (elke kant 2 x). Draaien van het bekken (2x). Draaien
van bovenbenen (2x). Je staat dan op één been. Geluiden maken om de stembanden op te
warmen. Kloppen op je borstkas en je stem laten resoneren (2x). Smakgeluiden, pssssst,
mmmmmmmm, OOOOOOO, AAAAAAAAAA, NGGG. Als je de O en A uitspreekt is de mond
ontspannen.
Effect van de dynamiek: de deelnemers ontspannen en overwinnen schaamte. Ze worden meer vertrouwd met
hun lichaam terwijl ze in een groep zijn. Concentratie verhogend en rustgevend.
Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema
Duur ± 10 minuten / de hele groep
Transformeren in dieren
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na.
Daarna ga je de rij af en bedenkt iedere deelnemer een dier. De rest van de groep
doet het dier na totdat iedereen geweest is (pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond,
muis en koe). Of de begeleider roept verschillende dieren en de deelnemers transformeren in het
genoemde dier. De deelnemers denken na hoe zij een dier fysiek kunnen vormgeven, en doen dat allen.
Effect van de dynamiek: de creativiteit, inleving en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.