Koffer O: verschil tussen versies

Regel 6: Regel 6:
  
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
<h4>'''Waar je volledige bezit in een kleine ''koffer'' past'''</h4>
+
<h4>'''Les - Waar je volledige bezit in een kleine ''koffer'' past'''</h4>
 +
 
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.
 
<br>
 
<br>
<h5>'''De ruimte'''</h5>
 
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.
 
 
<br>
 
<br>
 +
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
 
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 
'''''Associëren op muziek'''''
 
'''''Associëren op muziek'''''
 
Voorbereiding: je vraagt vijf deelnemers om een liedje uit te kiezen waar ze op
 
Voorbereiding: je vraagt vijf deelnemers om een liedje uit te kiezen waar ze op
Regel 22: Regel 30:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Oefening in het los zijn en vrij denken, dit kan aanzet geven tot nieuwsgierigheid en
+
''Effect van de dynamiek: oefening in het los zijn en vrij denken, dit kan aanzet geven tot nieuwsgierigheid en
 
onderzoeken.''
 
onderzoeken.''
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<br>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
+
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema'''</h4>
 
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 
'''''Improvisatie kring'''''<br>
 
'''''Improvisatie kring'''''<br>
 
De begeleider vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en
 
De begeleider vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en
Regel 40: Regel 51:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''In deze dynamiek wordt taal gebruikt, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en
+
''De dynamiek beïnvloedt: het gebruik van taal, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en
concentratie. De begeleider kan tussendoor de visualisaties herhalen om de
+
concentratie. De docent kan tussendoor de visualisaties herhalen om de
 
theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten.''
 
theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten.''
<br>
+
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
 
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
Regel 49: Regel 61:
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
+
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6]]
 
[[Categorie:Sjabloon]]
 
[[Categorie:Sjabloon]]

Versie van 13 jun 2020 19:53

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G8 v2.jpeg

Opmaat

Les - Waar je volledige bezit in een kleine koffer past

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.

Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.


Energieke Dynamiek

Duur ± 10 minuten / de hele groep

Associëren op muziek Voorbereiding: je vraagt vijf deelnemers om een liedje uit te kiezen waar ze op wegdromen en dit mee te nemen. Als leerkracht start je met een eigen nummer. In de klas luister je met z’n allen naar de verschillende nummers. Na elk nummer schrijven de deelnemers hun associaties op. Vervolgens leest iedereen een woord voor uit zijn/haar associatie. Zo doe je alle nummers.

Effect van de dynamiek: oefening in het los zijn en vrij denken, dit kan aanzet geven tot nieuwsgierigheid en onderzoeken.


Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema

Duur ± 10 minuten / de hele groep

Improvisatie kring
De begeleider vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en lichaam. De begeleider geeft een voorbeeld: De eerste persoon visualiseert een grote dikke boom, de persoon rechts daarvan herhaalt de visualisatie van de boom en zegt dat naast een boom een heel klein kabouter vrouwtje zit op een paddenstoel, de derde persoon herhaalt de visualisatie van het kleine kabouter vrouwtje en vertelt dat zij heel HEEL erg aan het huilen was, zo erg dat er een zee van water ontstond. De begeleider begint de improvisatie met de boom en daarna mogen de deelnemers één voor één het verhaal aanvullen.

De dynamiek beïnvloedt: het gebruik van taal, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en concentratie. De docent kan tussendoor de visualisaties herhalen om de theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten.


Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.