Intieme vrienden O
Opmaat
Les - Waar je personages als intieme vrienden zijn
Ruimte en materiaal
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
Energieke Dynamiek
Duur ± 5 minuten / de hele groep
Losmaken
De deelnemers staan in een kring. De docent doet bewegingen en stemoefeningen om het
lichaam alert/wakker te maken. Draaien met de schouders, naar voren (5x) en naar achteren (5x).
Schouders één voor één naar voren draaien en naar achteren (totaal 10x). Schouders omhoog,
schouders naar beneden (4x). Hele lichaam aanspannen, het hele lichaam ontspannen (4x). Alles
losschudden. Hoofd draaien, rechts en links (elke kant 2 x). Draaien van het bekken (2x). Draaien
van bovenbenen (2x). Je staat dan op één been. Geluiden maken om de stembanden op te
warmen. Kloppen op je borstkas en je stem laten resoneren (2x). Smakgeluiden, pssssst,
mmmmmmmm, OOOOOOO, AAAAAAAAAA, NGGG. Als je de O en A uitspreekt is de mond
ontspannen.
Effect van de dynamiek: de deelnemers ontspannen en overwinnen schaamte. Ze worden meer vertrouwd met
hun lichaam terwijl ze in een groep zijn. Concentratie verhogend en rustgevend.
Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema
Duur ± 10 minuten / de hele groep
Transformeren in dieren
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na.
Daarna ga je de rij af en bedenkt iedere deelnemer een dier. De rest van de groep
doet het dier na totdat iedereen geweest is (pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond,
muis en koe). Of de begeleider roept verschillende dieren en de deelnemers transformeren in het
genoemde dier. De deelnemers denken na hoe zij een dier fysiek kunnen vormgeven, en doen dat allen.
Effect van de dynamiek: de creativiteit, inleving en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
Ruimte en materiaal
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.
Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.
Energieke oefening
Vertrouw op ons
Duur: ± 10 minuten - Hele groep
De groep wordt ingedeeld in kringen van acht deelnemers. Een deelnemer staat in het midden en de anderen staan daaromheen met hun rechterbeen naar voren en hun linkerbeen naar achteren. De persoon in het midden laat zich vallen en wordt opgevangen door de groep (minimaal door vier personen). Degene die valt, wordt opgevangen bij zijn schouders en wordt door de vangers weer zachtjes naar het midden geduwd. Naargelang er meer vertrouwen is, kan er gevarieerd worden in afstand en snelheid. Verlies daarbij niet de veiligheid uit het oog.
Effect van de oefening: dit is een fysieke vertrouwensoefening. De deelnemers moeten samenwerken, zich inleven in degene die valt en alert zijn. Daarnaast worden alle deelnemers aangesproken op een mate van zelfcontrole. Degene die in het midden staat moet op de anderen vertrouwen, maar alle deelnemers moeten op zichzelf vertrouwen: zowel individueel als groep.
Spel passend bij het thema
Ja en nee spel
Duur: ± 10 minuten - Hele groep
De deelnemers gaan in tweetallen tegenover elkaar staan. Nummers een zeggen alleen maar ‘ja’ en de nummers twee zeggen alleen maar ‘nee’. Deze ja-en-nee-dialoog blijven ze herhalen. De gedachte achter deze dynamiek is dat als de deelnemers goed naar elkaar luisteren en daardoor elkaars klankkleur overnemen, er een dialoog ontstaat met enkel deze twee eenvoudige woorden. De toeschouwer hoort een dialoog door middel van de intenties van de spelers en krijgt daardoor een eigen beeld van het verhaal. Met het ‘ja’ en ‘nee’ komen de deelnemers in een stroom waarvan ze niet weten hoe die gaat lopen. De docent stopt na tien minuten de oefening.
Effect van de speldynamiek: oefenen van de stem, klankkleuren, verbeelding, inleving, nieuwsgierigheid en samenwerking.
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.