I Energy Medicine

Versie door Marianne (overleg | bijdragen) op 24 aug 2020 om 08:59
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
InspiratieTaalvormingnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarInspiratie 1.jpeg


Energieke dynamieken en welzijn


Inmiddels is het belang van bewegen meer en meer verbonden aan de algehele fitheid van lichaam, brein en functioneren. Eric Scherder (2017) en Margreet Sitskoorn (2008) hebben dit in verschillende publicaties onderbouwd vanuit het onderzoeksterrein van de cognitieve psychologie. Maar ook onderwijskundig is er steeds meer onderzoek dat de positieve bijdrage van bewegen op leren onderschrijft. Niet alleen fysiek bewegen maar ook ademenen en mindfulness kunnen een bijdrage leveren aan het welzijn en onderhoud van een persoon. Veel oefeningen kunnen worden gedaan in spelvorm. De online-artikelen van Hiske Blom, Effecten van sport en bewegen op leerprestaties kinderen, (15 januari 2016) en Anne van Gastel-Firet, Betere resultaten door beweging in de klas, (3 april 2019).

Kleine oefeningen die een leerling rust hervinden leren kunnen ook gevonden worden bij de energie-oefeningen van Donnna Eden (2008). Zij heeft de 5-minuten routine samengesteld op basis van kennis uit allerlei culturen wereldwijd. Haar man David Feinstein heeft samen met anderen onderzoek gedaan naar het functioneren van dit soort oefeningen op het welzijn. Donna maakt gebruik van beweging en ademhaling. In onze lessenserie hebben we haar vijf-minuten routine speels verwoord voor leerlingen. Als de deelnemers ouder zijn kunnen de opdrachten anders verwoord worden.

Mocht je meer willen lezen over het belang van oefeningen in de klas en een suggesties willen over verschillende dynamieken dan kun je terecht bij het artikel van Kevin McCaughey. Van belang is de oefeningen voor de les zo te kiezen dat ze al iets opwekken bij de leerlingen. Zodat er een samenhang kan worden ervaren.




,