Samenbrengen T

Versie door Marianne (overleg | bijdragen) op 1 dec 2019 om 23:13 (Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Tanga}} <h3>Samenbrengen</h3> <br> De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassi...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
naar Les TangaslipnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Tangaslip 1.1.jpeg

Samenbrengen


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman Onze Oom aandacht te besteden aan de tijdlijn. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.

De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.

Eigen ervaring langs de lijn (Duur ± 20-30 minuten)

Instructie deel 1

De deelnemers maken een tijdlijn van gebeurtenissen voor en na de ervaring die ze hebben beschreven. Wat maakten ze voor de beschreven ervaring mee en wat daarna?


Opdracht 5 (20 a 30 minuten): De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de elementen uit hun tijdlijn hoe ze een ervaring voor en een ervaring daarna kunnen knopen aan de eerste gekozen ervaring. Als je klaar bent met het opschrijven van de ervaringen ervoor en erna kun je kijken hoe je de drie nu nog op zichzelf staande ervaringen aan elkaar schrijft. Hoe wil je de volgorde hebben? Wat voor een tussenstukken zijn er nodig om alles tot een langer verhaal te smeden?

Huiswerk (Duur ± 1 week thuis)
  • Iedere deelnemer schrijft op basis van de besproken kenmerken van de fabel en de ingrediënten uit haar/zijn eigen ervaring een fabel. Een week nadien digitaal inleveren.


Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


II Fabel - Geef je dier de hoofdrol (Duur ± 60 minuten)

De tekst van de eigen ervaring diende als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst, nu een fabel. “Geef het dier uit je eigen ervaring een rol.” De deelnemers hebben deze fabels ingeleverd bij de docent. Taalkundig kan de docent een extra les inlassen om aandacht te besteden aan een tekstbespreking, zie onder redigeren.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


Afsluiten
  • Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
  • De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.