Presenteren BV

Versie door Marianne (overleg | bijdragen) op 10 dec 2019 om 00:08 (Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Kopweg}} {{Beter Verwoorden}} <h3>Presenteren</h3> <br> <h4>Tussendoor les 1 tot en met les 12</h4> De docent verleidt de deelnemers op verschillende niveaus zod...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarBeter Verwoorden leskeuze.jpeg

Presenteren


Tussendoor les 1 tot en met les 12

De docent verleidt de deelnemers op verschillende niveaus zodat zij steeds helderder worden in de communicatie. De verschillende niveaus zijn uitingsvormen: spreken, schrijven, tekenen, muziek, bewegen, toneelspelen.

Tussendoor presenteren zorgt voor

De deelnemers kunnen zo ervaren hoe ze overkomen en dit eventueel bijsturen. Ze kunnen een succesbeleving ervaren omdat ze in een veilige omgeving iets van zichzelf laten zien waar durf en lef voor nodig is. Het in groepsverband opvoeren van je eigen werk heeft effect op de persoonsvorming. Het stimuleert de intrinsieke motivatie om te leren. Het boekje dat de deelnemers maken kan eveneens stimulerend voor de intrinsieke motivatie zijn.

Eindpresentatie

Bij het presenteren is de voorbereiding van belang. Ook het kunnen bedenken wat er voorbereid moet worden. Presentatie is een moment waarop alles samenkomt, het moment suprême. Aspecten als samenwerken, vooruitdenken, concentreren en leren omgaan met spanning worden getraind.

Tips die je de deelnemers mee kunt geven
  • Maak een keuze in wat je gaat voorlezen;
  • Lees niet te veel voor;
  • Laat de tekst klinken, lees rustig voor, met pauzes tussen de regels en verstaanbaar voor de luisteraar;
  • Ga op een stoel staan en beeld je in dat de tekst achter in de klas ook verstaanbaar moet zijn;
  • Lees een tekst twee keer voor.