Koffer VO

Versie door Marianne (overleg | bijdragen) op 2 dec 2019 om 20:39 (Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Koffer}} <h3>Vragenstellen en ordenen</h3> <br> De docent maakt tweetallen. Bij het maken van teams daarna kan de docent ervoor kiezen de nive...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Koffer 1.1.jpeg

Vragenstellen en ordenen


De docent maakt tweetallen. Bij het maken van teams daarna kan de docent ervoor kiezen de niveau's de mengen. De overweging is dat de verschillen in gesprek overbrugbaar moeten zijn in de teams. In principe werken de deelnemers samen en is het overbruggen van lees- en begripsniveau mits niet te uiteenlopend een mooie oefening in sociale vaardigheden.

Kennis activeren door vragen (Duur ±10 tot 15 minuten)

De docent vraagt de deelnemers in hun teams vragen te formuleren over het gedicht dat ze hebben gelezen, activeringsvragen. Iedere vraag is valide, ieder team formuleert twee vragen en schrijven ze op twee lossen kaartjes. Ook sturen de leerlingen hun vraag via hun telefoon of tablet in op het Digibord. Alle vragen worden verzamelt in een 'hoge hoed', een at random trekking. Vervolgens trekt iedere deelnemer een vraag terug en gaan de deelnemers in hun tweetal in overleg de vragen beantwoorden.

De docent gaat de vragen onderbrengen in een schema en kan nu ook andere vragen toevoegen die hij/zij aan de orde wil laten komen. De keuze voor het schema (woordspin bijvoorbeeld) maakt de docent in eerste instantie. Later kunnen ook de deelnemers voorstellen hoe ze gegevens in een schema willen onderbrengen in overleg met de docent. Uit de vragen blijkt hoe de leerlingen het gedicht gelezen hebben. Waar gaat hun belangstelling naar uit? Wat begrijpen ze al wel en waar is het nog niet helemaal duidelijk?

Extra (Duur ±10 tot 15 minuten)

De rubrieken waarin de docent kiest te ordenen bepaald welke aspecten van het gedicht aandacht krijgen. In deze les hebben de deelnemers een gedicht uit de bundel Liefde is Business gelezen of misschien meerdere gedichten. De docent vraagt de deelnemers op te schrijven wat het gedicht in hen los heeft gemaakt, welke associaties kregen ze bij het lezen of tijdens het terugdenken? Dit schrijft iedere deelnemers op een blaadje. De docent maakt een rondje in de klas en vraagt iedere deelnemer voor te lezen wat zij/hij heeft opgeschreven. Juist de diversiteit aan antwoorden laat zien hoe verschillend er gelezen kan worden of dat er juist ook punten zijn van overeenstemming.

Voorbereiden
  • papier A6 formaat


Huiswerk

De docent biedt de deelnemers extra informatie over gedichten, rijmschema's, vorm en stijl (of laat dit opzoeken, werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de deelnemers).
Afhankelijk van de verdiepingsfocus kan de docent een gerichte thuisopdracht geven afhankelijk van het niveau.

  • Soms is het goed te starten bij de focus alleen. De docent vraagt de deelnemers om op zoek te gaan naar een gedicht. Het mag van alles zijn. Ook een rap kan een gedicht zijn.
  • Of de docent vraagt de deelnemers een gedicht uit de bundel Liefde in Business te kiezen dat hen het meeste aanspreekt en onder woorden te brengen wat hen erin aanspreekt.