Zelf lessen maken

naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarMakenDelennaarbiedt veiligheid en basis voor ontwikkelen...in je gereedschapskist ...is relevant ...is uitwisselen, herkennen en inleven ...zeg ik wat ik bedoel?naarnaarnaarWIKI DOEN 2k.jpeg

Zelf lessen maken met Laat Je Zien


Leuk dat u nieuwsgierig bent naar het maken van lessen met de methodologie Laat Je Zien. Als u de onderstaande vragen van het begin tot het einde doorloopt dan kunt u een eigen les maken aan de hand van de methode Laat Je Zien.

Als u naar aanleiding van de uitleg vragen hebt, neem dan contact met ons op via de mail: . Uw vragen zijn voor ons belangrijk en interessant. Zo leren we steeds meer.

De lesstructuur van Laat Je Zien

De lessen doorlopen een cyclus die consequent de volgende onderdelen omvat:

Structuur Drieluik.png



Opbouw van een les aan de hand van de lesstructuur: een overzicht

Welke vragen vormen de leidraad voor uw keuzes?


Hoe kunt u ieder onderdeel vormgeven?
Welke keuzes kunt u maken?

Via onderstaande vragen wordt hier uitgelegd hoe u een les met Laat Je Zien vormgeeft. De les begint altijd met fysieke oefeningen maar het bedenken van een les begint bijna altijd met een thema. Heel soms kan een eigen ervaring het begin zijn voor het creëren van een les. De uitleg beperkt zich tot de rode draad van de opbouw. Bij iedere vraag staat een deel van het uitgewerkte voorbeeld.

Hoe begint u? Door een thema te kiezen.
Welk onderwerp kiest u voor uw eigen ervaring?
Welk doel van het lescurriculum, theorie, is passend voor de deelnemers?
Welke fysieke activiteiten -oefening of spel- kiest u?


Voorbeeld bij Fruit
Twee oefeningen
1. Energieke oefening en 2. Activiteit passend bij het thema

Energieke oefening: Fruitspel


Activiteit passend bij het thema: Spel 1 en 2


Met de eerste drie vragen heeft u een deel van uw voorbereiding rond.
In dit voorbeeld:
Thema: Zintuiglijke beleving
Onderwerp: Fruit
1. Fysieke oefening: Fruitspel en
2. Activiteit passend bij het thema: Spel 1 & 2
Spel 1. Beschrijven en raden
Spel 2. Proeven en omschrijven

Hoe roept u ervaringen van deelnemers op?
Hoe verbind je de ervaringen en het thema?
Hoe kan je kennis aanvullen?
Hoe koppel je kennis naar de praktijk?
Samen evalueren, last of noodzaak?