EE O

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarT2 v2.jpeg

Kennis - Eigen Ervaring - Actie

De ontdekkingstocht - denken over succes


Vooraf

Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Iedereen kent de omgangsvormen: Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Geen commentaar op elkaar.

Vertellen Eigen Ervaring

Duur ± 5-7 minuten / de hele groep
Instructie voor de deelnemers

De begeleider start en vertelt over een keer dat ze een taak deed en de rol die ze daarin speelde
De deelnemers krijgen de gelegenheid – verduidelijkingsvragen te stellen. Vragen over iets waar ze meer over willen weten of wat ze nog niet helemaal duidelijk is.



Daarna stelt de begeleider de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze een taak hebben gedaan en hoe ze de rol die ze daarin speelde vorm hebben gegeven?
Het kan zijn dat de rol je lag of juist niet zo lag, dat maakt niet uit.

In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig.
Een manier om het proces van vertellen bij te sturen is het inzetten van extra vragen om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen.

Als de begeleider merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kan zij/hij nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte. Op deze manier kan de begeleider het vertellen toegankelijk maken voor de deelnemers.

Voorbereiden
  • De begeleider bereidt zijn eigen ervaring voor en de verbindingsvraag.
  • De begeleider bedenkt van te voren een aantal invalshoeken die passen bij het onderwerp waarmee de deelnemers verder aan de slag gaan.


Lijstje maken en kiezen

Duur ± 5 minuten / de hele groep
Instructie voor de deelnemers

De begeleider vraagt de deelnemers om zich verschillende ervaringen te herinneren dat ze dat ze een taak hebben gedaan en welke de rol ze daarin speelden, hoe hebben ze die rol vormgegeven? Het kan zijn dat de rol je lag of juist niet zo lag, dat maakt niet uit.

Het gaat om drie of twee ervaringen die ze zich helder en goed herinneren. Daar maken ze een lijstje van met één woord als aanduiding (1:2:3). Het lijstje is privé. Ze kiezen de ervaring waarbij ze zich comfortabel voelen om hem te delen met de groep en die ze zich nog goed met details herinneren.

Voorbereiden
  • Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes).
  • Eén zwarte pen per deelnemer.


Na het vertellen over hun eigen ervaring gaan de deelnemers schrijven. Eerst schrijven ze een kladversie. Nadat de kladversie is geschreven, heeft de trainer de keuze om de bijeenkomst te onderbreken. De verhalen van de deelnemers staan nu op papier en kunnen niet meer verloren gaan. Na het redigeren, schrijven de deelnemers hun tekst in het net op het antwoordblad.

Kladversie schrijven

Duur: ± 5 minuten/ Individueel
Instructie

Schrijf nu je verhaal op zoals je het aan je teamgenoot hebt verteld. Je gaat na of je de dingen die je vertelde naar aanleiding van de vragen van je gesprekspartner ook in je verhaal kunt opnemen. Dit wordt de eerste versie van je tekst. Als je vragen hebt, laat het de trainer even weten.

Tekst in het net schrijven

Duur: 15 tot 60 minuten, afhankelijk van de redactievorm

Allereerst wordt er gekozen voor een vorm om de eerste versie van de teksten te redigeren. De diverse vormen staan onder de knop ‘redigeren’ in het menu.

Instructie

Nu je weet hoe je je tekst kunt verbeteren, schrijf je je tekst nog een keer op. Je schrijft de netversie op het antwoordblad of op het speciaal daarvoor uitgereikte papier.* Schrijf je tekst nu precies onder het vierkant. Neem alle suggesties voor verbeteringen mee. Dit is de laatste versie van je tekst. Als je vragen hebt, laat het de trainer even weten.**.

Het effect van de oefening: In het net schrijven is een training voor de deelnemer in precisie; het reflecteren op de kladversie, het verbeteren van woorden en zinsopbouw en het oefenen van de fijne motoriek. Het vergt concentratie op allerlei niveaus. De verhalen van de schrijvers krijgen zo de aandacht die ze verdienen.

* Het papier waarop de tekst in het net geschreven wordt, hangt af van de presentatievorm. Het kan een drieluik-antwoordblad zijn of een pagina voor in een boekje.

**Afhankelijk van de zelfstandigheid van de groep kan de docent rondlopen of kiezen voor een vaste plek.


Kennis - Wat is werk voor je op dit moment? Deel I en II

Duur ± 15 minuten / de hele groep
Instructie Deel I

De begeleider vraagt de deelnemers op een A6 papiertje voor zichzelf op te schrijven met steekwoorden hoe ze denken over:
Wat betekent voor jou ‘’succes’’ in je loopbaan?
Hoe definieer jij “succes”?
Als je als je 60 bent en terugkijkt; waar zou je dan tevreden over zijn als je dat hebt ontwikkeld? Schrijf op.

Instructie Deel II

De begeleider gaat nu samen met de deelnemers een woordspin maken gebaseerd op hun overdenkingen in deel I. In het midden staat succes. Rondom komen alle aspecten te staan waaraan de deelnemers hebben gedacht. Hoe definieert Schein succes?

Kennis - Interview

Duur ± 2 x 60 minuten / tweetallen
Instructie

De deelnemers krijgen allemaal een interview. Om. buurten gaan ze elkaar via de voorgeschreven vragen interviewen. Dit is een standaard interview dat hoort bij de loopbaananker analyse van Schein.

Vierkantje ademen

Duur ± 5 minuten / de hele groep

Actie - Kernwoorden

Duur ± 6 minuten / tweetallen
Instructie

Bespreek en onderstreep samen de kern-woorden/patronen in de interviews met kleur.

Beeld maken

Duur ± 5 minuten / de hele groep
Instructie

Geef alleen met kleuren uiting aan het gevoel dat de ervaring die je hebt gedeeld je gaf.