Intieme vrienden Stap 1-1 Eigen Ervaring

Versie door Marianne (overleg | bijdragen) op 18 sep 2019 om 13:16 (Nieuwe pagina aangemaakt met '__NOTOC__ {{kopweg}} <div class="row"> <div class="small-3 columns"> <imagemap> Image:Icoon Lees Les 3.png|thumb|center|{{{1|200px}}}| rect 22 47 276 280 Intieme...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)


Start Lees Les 3Icoon Lees Les 3.png

Stap 1-1 Eigen Ervaring
Introductie van het thema


Negen X Grunberg Les 3 Intieme vrienden

Voorlezen

Waar je personages als intieme vrienden zijn

Fout: de afbeelding is beschadigd of bestaat niet

Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)

Stoelen in de kring iedereen zit. Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook veiligheid.

Instructie bij optie 1:
De docent vertelt over een keer dat een dier een vriend van haar werd (voorbereid*) – verduidelijkingsvragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat een dier een vriend van ze werd.

Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).

Door met Stap 1-2 schrijven van de tekst.

Of eenvoudiger alternatief optie 2 uit de lessenserie Beter Verwoorden:

De docent vertelt over een keer dat ze samen met een dier iets heeft meegemaakt. (voorbereid*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat je samen met een dier iets hebt meegemaakt.

In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.


Verbreden of toespitsen

Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen. Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die dit niet hebben meegemaakt dat ze bevriend werden met een dier, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat iemand anders een dier als vriend had en hoe ze dat zagen.
Bijvoorbeeld bij optie 2: voor diegenen die nooit iets met een dier hebben meegemaakt, bijvoorbeeld over een keer dat ze een dier hebben ontmoet, waar dat was en hoe dat ging?

Variatie

De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden.



Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees

naar Lees Les 1naar Lees Les 2naar Lees Les 3naar Lees Les 4naar Lees Les 5naar Lees Les 6naar Lees Les 7naar Lees Les 8naar Lees Les 9Icoon Lees Les 1-9.png