Verlangen Stap 3-1 Samenbrengen


Start Lees Les 2Icoon Lees Les 2.png

Stap 3-1 Samenbrengen


Negen X Grunberg Les 2 Verlangen


Rechterzijde drieluik-werkstructuur

Fout: de afbeelding is beschadigd of bestaat niet

Een algemene opdracht die bij iedere les kan worden gebruikt is het bewerken van de eigen ervaring of inzetten van de eigen ervaring bij het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt.

Een andere opdracht voor verdiepen in het laten zien van een documentaire, film of clip passend bij het thema. De leerlingen krijgen de instructie te kijken met in het achter hoofd de literaire verwerkingsvorm. In les 2 is dat de dialoog.

Opdracht 5 (Duur 10 minuten)

De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de besproken elementen uit de gekozen focus (dialoog) hun tekst. Kan ook zijn dat ze teksten uitwisselen en de tekst van een teamgenoot bekijken. Ze geven aan welke elementen al terug te herkennen zijn en welke ze misschien kunnen toevoegen bij het verder uitwerken van deze begintekst. Zo kunnen ze de eerste eigen ervaring uitwerken met een dialoog. De uiteindelijke versie schrijven ze aan de rechterzijde van het antwoordblad. Denk aan de opbouw (begin - midden - eind).

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.



Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.

Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees

naar Lees Les 1naar Lees Les 2naar Lees Les 3naar Lees Les 4naar Lees Les 5naar Lees Les 6naar Lees Les 7naar Lees Les 8naar Lees Les 9Icoon Lees Les 1-9.png