KV1Les1

Versie door Marianne (overleg | bijdragen) op 25 sep 2019 om 01:34 (Nieuwe pagina aangemaakt met '__NOTOC__ {{kopweg}} <section begin=instructies3/> <h4>Opdracht 1 - Lezen (Duur 1 thuis week<)</h4> Introduceren van een boek van de schrijver wiens col...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)


           

Opdracht 1 - Lezen (Duur 1 thuis week<)

Introduceren van een boek van de schrijver wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de Eigen Ervaring, of Introduceren van een boek van welke schrijver dan ook, die aansluit bij het thema van de Eigen Ervaring

De deelnemers lezen het fragment, een hoofdstuk of een heel boek dat de docent aanbiedt/ voorstelt. Gekozen kan worden voor:

  • een fragment dat aansluit bij het thema,
  • een roman uit het oeuvre van de schrijver dat aansluit bij het thema,
  • een interview met de schrijver,
  • een roman of fragment van een andere schrijver dat aansluit bij het thema.

De keuze is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Het lezen is een voorbereidende opdracht en kan thuis worden gedaan. Als de docent twijfelt of er dan ook echt wordt voorbereid kan er een fragment in een bepaalde tijd worden gelezen in de les. Dit laatste om te zorgen dat alle leerlingen hetzelfde uitgangspunt hebben voor het vervolg van de les.

Het thema van deze les is naast de focus op het werk van de schrijver een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm, het interview. Afhankelijk van het niveau van de leerlingen en de nadruk die de docent wil aanbrengen kiest de docent wat hij de leerlingen aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, indeling van de linkerzijde.


Opdracht 2 - Kennis activeren door vragen (Duur 20 tot 30 minuten)

De docent vraagt de leerlingen in hun teams vragen te formuleren over de tekst die ze hebben gelezen. Iedere vraag is valide, ieder team kan twee vragen indienen. De vragen worden ondergebracht in een schema door de docent of een leerling. Daarna krijgt ieder team twee vragen at random toegewezen waar ze een gezamenlijk antwoord op gaan formuleren.

De docent categoriseert de collectieve kennis in een schema. Deze ordening brengt hij aan op basis van prioriteiten die hij aan de orde wil laten komen. De geordende manier van onderbrengen van type vragen ontwikkelt bij de leerlingen een gevoel van de verschillende aspecten die een rol kunnen spelen; biografische kennis, historische kennis, psychologische factoren van de karakters, maatschappelijke kennis, stijl en tijd. De docent kan er voor kiezen om ieder aspect een kleur te geven, kleurcode.

Naar aanleiding van de gekozen focus biedt de docent de deelnemers extra informatie (of laat dit opzoeken, werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de deelnemers). Afhankelijk van het thema kan de docent een gerichte thuisopdracht geven.

Voorbereiden
  • Deelnemers/ leerlingen worden opgedeeld in teams.
  • Groot vel/ white board.
  • Markers in verschillende kleuren.


Uitleg Kenniskant - Vragen

Als er voldoende aandacht is gegeven aan de kennis actief maken door vragen is het tijd om door te gaan met Stap 2-2 Kenniskant-Verdiepen.