Dagdroom Ver: verschil tussen versies

Regel 6: Regel 6:
  
 
<h3>'''Onderzoeken en Verdiepen'''</h3>
 
<h3>'''Onderzoeken en Verdiepen'''</h3>
<h4>'''Waar de dood een ''dagdroom'' is'''</h4>
+
<h4>'''Les: Waar de dood een ''dagdroom'' is'''</h4>
 
<br>
 
<br>
In de les Ex is de keuze gemaakt om naast de bundels ''Voetnoot 1 & Voetnoot 2'' aandacht te besteden aan '''de column'''.
+
In de les Dagdroom is de keuze gemaakt om naast de bundels ''Voetnoot 1 & Voetnoot 2'' aandacht te besteden aan '''de column'''. Het is belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om aandacht te besteden aan deze stijlvorm in alle verschijningsvormen.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Columns die je aanspreken'''</h4>
 
<h4>'''Columns die je aanspreken'''</h4>
<h5>Duur ± 30 minuten / Groepjes van 3 of 4 deelnemers</h5>  
+
<h5>Duur: ± 30 minuten Groepjes van 3 of 4 deelnemers</h5>  
<h4> (Duur ± 30 minuten)</h4>
+
    <div class="mw-collapsible-content">
<h5>Instructies</h5>
+
<h5>'''Instructie'''</h5>
 
De deelnemers in hun teams:<br>
 
De deelnemers in hun teams:<br>
lezen de columns aan elkaar voor<br>
+
Lezen de columns aan elkaar voor;<br>
kijken per column welke thema’s er in aan bod komen. De deelnemer wiens meegebrachte column het is maakt een lijstje van de thema’s.<br>
+
Kijken per column welke thema’s er in aan bod komen. De deelnemer wiens meegebrachte column besproken wordt, maakt een lijstje van de thema’s;<br>
nagaan op welke manier de columns zijn opgebouwd, vergelijken.
+
Nagaan op welke manier de columns zijn opgebouwd en ze met elkaar vergelijken.
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 
* De docent vraagt de deelnemers een voetnoot uit te kiezen die hen aanspreekt en op dezelfde manier als dat ze in de les hebben gedaan de voetnoot te onderzoeken.
 
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* De docent de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad zo vormgeven dat de informatie over de columns en de columns een plek hebben.  
+
* Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes);
<br>
+
* Een zwarte pen per deelnemer;
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
+
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
+
    </div>
  </div>
 
 
</div>
 
</div>
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
 
 
 
 
<br>
 
In de les Gelukszoekers is de keuze gemaakt om naast de roman ''Moedervlekken'' aandacht te besteden aan '''de toneelscène'''. De opdracht die hier staat kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de toneelscène en het ontstaan van deze stijlvorm.
 
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Van toneelscène tot opvoering'''</h4>
+
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
<h5>Duur: ± 45 minuten – Teams</h5>  
 
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
<h5>'''Instructie'''</h5>
+
De docent vraagt de deelnemers een voetnoot uit te kiezen die hen aanspreekt en thuis net als in de les de voetnoot onderzoeken.
Naar aanleiding van de informatie die toegankelijk is gemaakt door het ordenen van de vragen van de docent en de deelnemers gaan de deelnemers aan de slag met het maken van een toneelscène gebaseerd op een van hun eigen ervaringen. Ze kunnen deze uitbreiden door er een eigen ervaring bij te bedenken of door een ervaring van een deelnemer uit hun groepje eraan vast te knopen.
 
Herschrijf je eigen ervaring tot een toneelscène. Denk aan een begin, een midden (de handeling) en een einde. Welke personen heb je in je gebeurtenis? Welke interactie vindt er plaats? En tussen welke personen? Wat voor een gesprekken heb je nodig om de gebeurtenis over te brengen? De deelnemers werken in groepjes. Ze kiezen een van de toneelscènes uit om uit te werken als sketch in een kwartier.
 
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
* De deelnemers hebben een zelfgekozen toneelscène bij zich;
 
* De docent brengt een toneelscène mee waarin een verleiding tot een compromis sluiten centraal staat;
 
* De docent bereidt voor een overzicht van kenmerken waaraan een toneelscène moet voldoen om een toneelscène te mogen heten;
 
* Kaartjes om zinnen op te schrijven of in digitale vorm;
 
* Kleurpotloden of stiften;
 
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
<br>
+
<br>  
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Intermezzo'''</h4>
 
<h4>'''Intermezzo'''</h4>

Versie van 31 okt 2020 20:12


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar Drieluik makenDrieluik Dagdroom 1.1.jpeg

Onderzoeken en Verdiepen

Les: Waar de dood een dagdroom is


In de les Dagdroom is de keuze gemaakt om naast de bundels Voetnoot 1 & Voetnoot 2 aandacht te besteden aan de column. Het is belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om aandacht te besteden aan deze stijlvorm in alle verschijningsvormen.

Columns die je aanspreken

Duur: ± 30 minuten – Groepjes van 3 of 4 deelnemers
Instructie

De deelnemers in hun teams:
● Lezen de columns aan elkaar voor;
● Kijken per column welke thema’s er in aan bod komen. De deelnemer wiens meegebrachte column besproken wordt, maakt een lijstje van de thema’s;
● Nagaan op welke manier de columns zijn opgebouwd en ze met elkaar vergelijken.

Voorbereiden
  • Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes);
  • Een zwarte pen per deelnemer;
  • De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?


Huiswerk

De docent vraagt de deelnemers een voetnoot uit te kiezen die hen aanspreekt en thuis net als in de les de voetnoot onderzoeken.


Intermezzo

Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.

Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.