Intieme Vrienden KV


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Intieme vrienden 1.1.jpeg

Onderzoeken - verdiepen

Les: Waar je personages als intieme vrienden zijn


In de les Intieme vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman De asielzoeker aandacht te besteden aan de fabel. Onderstaande opdracht kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is vooral belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm.

De fabel

Duur: ± 30 minuten – Individueel

Iedere deelnemer leest zijn eigen fabel en kan met kleuren in de tekst aangeven in welke mate de fabel voldoet aan de kenmerken uit het overzicht: Hoe zit het met de fabel die je uitkoos? Dit doen de deelnemers eerst even voor zichzelf, daarna gaan ze in een tweetal bespreken wat hun is opgevallen. Zijn er verschillen en/of overeenkomsten? Dit schrijven de deelnemers puntsgewijs op.

Voorbereiden
  • De deelnemers hebben een zelfgekozen fabel bij zich;
  • De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman De asielzoeker een rol speelt;
  • De docent bereidt een overzicht van kenmerken voor waaraan een fabel moet voldoen;
  • Kaartjes om zinnen op te schrijven of een digitale vorm hiervoor gebruiken;
  • Kleurpotloden of stiften;
  • De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?


Intermezzo

Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.

Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.