Intieme Vrienden S: verschil tussen versies

 
Regel 6: Regel 6:
  
 
<h3>'''Samenbrengen'''</h3>
 
<h3>'''Samenbrengen'''</h3>
<h4>'''Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4>
+
<h4>'''Les: Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4>
 
<br>
 
<br>
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman ''de Asielzoeker'' aandacht te besteden aan '''de fabel'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
+
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman ''De asielzoeker'' aandacht te besteden aan '''de fabel'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.
+
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die tekst is dan wel een voortzetting van het verhaal maar in een andere literaire vorm geschreven of juist een meer beschouwende tekst. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.
<br>
 
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''I Fabel - Geef je dier de hoofdrol'''</h4>
 
<h4>'''I Fabel - Geef je dier de hoofdrol'''</h4>
<h5>Duur ± 20 minuten / Individueel - tweetallen</h5>   
+
<h5>Duur: ± 20 minuten Individueel en tweetallen</h5>   
<h5>'''Instructie I'''</h5>
+
    <div class="mw-collapsible-content">
De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de besproken elementen uit de gekozen focus, fabel, hun tekst. Wat kunnen ze gaan gebruiken? De overwegingen bespreken ze kort in hun tweetal.<br>
+
<h5>'''Instructie'''</h5>
Het kan ook zijn dat de docent er voor kiest om de tweetallen al eerder met elkaar te laten werken. Dan wisselen de tweetallen hun teksten uit. Ze lezen aandachtig elkaars teksten en associeren voor hun teamgenoot welke details die kan gaan gebruiken in zijn/haar fabel.
+
De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de besproken elementen uit de gekozen focus fabel hun tekst. Wat kunnen ze gaan gebruiken? De overwegingen bespreken ze kort in hun tweetal.
<br>
+
Het kan ook zijn dat de docent ervoor kiest om de tweetallen al eerder met elkaar te laten werken. Dan wisselen de tweetallen hun teksten uit. Ze lezen aandachtig elkaars teksten en associëren voor hun teamgenoot welke details die kan gaan gebruiken in zijn/haar fabel.
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 
<h5>Duur ± 1 week thuis</h5>
 
* Iedere deelnemer schrijft op basis van de besproken kenmerken van de fabel en de ingrediënten uit haar/zijn eigen ervaring een fabel. Een week nadien digitaal inleveren.
 
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h4>'''II Fabel - Geef je dier de hoofdrol'''</h4>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>Duur ± 60 minuten / Individueel</h5>
+
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
<h5>'''Instructie deel II'''</h5>
+
<h5>Duur: ± 1 week thuis – Individueel</h5>  
De tekst van de eigen ervaring diende als opmaat voor het
+
    <div class="mw-collapsible-content">
schrijven van een nieuwe tekst, nu een fabel. “Geef het dier uit je eigen ervaring een rol.” De deelnemers hebben deze fabels ingeleverd bij de docent. Taalkundig kan de docent een extra les inlassen om aandacht te besteden aan een tekstbespreking, zie onder redigeren.
+
Iedere deelnemer schrijft op basis van de besproken kenmerken van de fabel en de ingrediënten uit zijn/haar eigen ervaring een fabel. Een week nadien leveren ze het digitaal in.
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 
<br>
 
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
 
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
 
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.
 
 
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
 
 
 
 
<br>
 
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Gelukszoekers is de keuze gemaakt om naast de roman ''Moedervlekken'' aandacht te besteden aan '''de toneelscène'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
 
<br>
 
<br>
 
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is ook het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.
 
<br>
 
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Een toneelscène gebaseerd op een fragment uit ''Moedervlekken'''''</h4>
+
<h4>'''II Fabel - Geef je dier de hoofdrol'''</h4>
<h5>Duur: ± 55 minuten – Teams</h5>
+
<h5>Duur: ± 60 minuten – Individueel</h5>  
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
<h5>'''Instructie'''</h5>
 
<h5>'''Instructie'''</h5>
De deelnemers kiezen met hun team een fragment uit het boek Moedervlekken. Ze schrijven op basis van dit fragment een toneelscène. De aanwijzingen die ze tot nu toe hebben verzameld gebruiken ze. Zoals bijvoorbeeld: kijk of je een vaste structuur (begin – midden – einde) hebt.
+
De tekst van de eigen ervaring diende als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst, nu een fabel. ‘Geef het dier uit je eigen ervaring een rol.’ De deelnemers hebben deze fabels ingeleverd bij de docent. De docent kan een extra taalkundige les inlassen om aandacht te besteden aan een tekstbespreking, zie redigeren.
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* Teams maken;
 
* De docent bereidt informatie voor over het maken van een storyboard voor het verfilmen van de geschreven scènes;
 
* De docent loopt rond voor vragen;
 
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
<br>
 
    </div>
 
</div>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 
<h5>Duur: ± 1 week thuis – Individueel </h5>
 
    <div class="mw-collapsible-content">
 
* Maak de scèneteksten af en lever ze in bij de docent;
 
* Bestudeer informatie over het maken van een storyboard.
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>

Huidige versie van 31 okt 2020 om 10:44


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Intieme vrienden 1.1.jpeg

Samenbrengen

Les: Waar je personages als intieme vrienden zijn


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman De asielzoeker aandacht te besteden aan de fabel. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.

De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die tekst is dan wel een voortzetting van het verhaal maar in een andere literaire vorm geschreven of juist een meer beschouwende tekst. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.

I Fabel - Geef je dier de hoofdrol

Duur: ± 20 minuten – Individueel en tweetallen
Instructie

De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de besproken elementen uit de gekozen focus – fabel – hun tekst. Wat kunnen ze gaan gebruiken? De overwegingen bespreken ze kort in hun tweetal. Het kan ook zijn dat de docent ervoor kiest om de tweetallen al eerder met elkaar te laten werken. Dan wisselen de tweetallen hun teksten uit. Ze lezen aandachtig elkaars teksten en associëren voor hun teamgenoot welke details die kan gaan gebruiken in zijn/haar fabel.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


Huiswerk
Duur: ± 1 week thuis – Individueel

Iedere deelnemer schrijft op basis van de besproken kenmerken van de fabel en de ingrediënten uit zijn/haar eigen ervaring een fabel. Een week nadien leveren ze het digitaal in.


II Fabel - Geef je dier de hoofdrol

Duur: ± 60 minuten – Individueel
Instructie

De tekst van de eigen ervaring diende als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst, nu een fabel. ‘Geef het dier uit je eigen ervaring een rol.’ De deelnemers hebben deze fabels ingeleverd bij de docent. De docent kan een extra taalkundige les inlassen om aandacht te besteden aan een tekstbespreking, zie redigeren.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


Beeld maken

Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.