Intieme Vrienden S


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Intieme vrienden 1.1.jpeg

Samenbrengen

Waar je personages als intieme vrienden zijn


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman de Asielzoeker aandacht te besteden aan de fabel. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.

De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.

I Fabel - Geef je dier de hoofdrol

Duur ± 20 minuten / Individueel - tweetallen
Instructie I

De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de besproken elementen uit de gekozen focus, fabel, hun tekst. Wat kunnen ze gaan gebruiken? De overwegingen bespreken ze kort in hun tweetal.
Het kan ook zijn dat de docent er voor kiest om de tweetallen al eerder met elkaar te laten werken. Dan wisselen de tweetallen hun teksten uit. Ze lezen aandachtig elkaars teksten en associeren voor hun teamgenoot welke details die kan gaan gebruiken in zijn/haar fabel.

Huiswerk
Duur ± 1 week thuis
  • Iedere deelnemer schrijft op basis van de besproken kenmerken van de fabel en de ingrediënten uit haar/zijn eigen ervaring een fabel. Een week nadien digitaal inleveren.


Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


II Fabel - Geef je dier de hoofdrol

Duur ± 60 minuten / Individueel
Instructie deel II

De tekst van de eigen ervaring diende als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst, nu een fabel. “Geef het dier uit je eigen ervaring een rol.” De deelnemers hebben deze fabels ingeleverd bij de docent. Taalkundig kan de docent een extra les inlassen om aandacht te besteden aan een tekstbespreking, zie onder redigeren.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


Afsluiten
  • Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
  • De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.




De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Gelukszoekers is de keuze gemaakt om naast de roman Moedervlekken aandacht te besteden aan de toneelscène. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.

De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is ook het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.

Een toneelscène gebaseerd op een fragment uit Moedervlekken

Duur: ± 55 minuten – Teams
Instructie

De deelnemers kiezen met hun team een fragment uit het boek Moedervlekken. Ze schrijven op basis van dit fragment een toneelscène. De aanwijzingen die ze tot nu toe hebben verzameld gebruiken ze. Zoals bijvoorbeeld: kijk of je een vaste structuur (begin – midden – einde) hebt.

Voorbereiden
  • Teams maken;
  • De docent bereidt informatie voor over het maken van een storyboard voor het verfilmen van de geschreven scènes;
  • De docent loopt rond voor vragen;
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


Huiswerk
Duur: ± 1 week thuis – Individueel
  • Maak de scèneteksten af en lever ze in bij de docent;
  • Bestudeer informatie over het maken van een storyboard.


Beeld maken

Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.