Koffer Stap 1-1 Eigen Ervaring
Stap 1-1 Eigen Ervaring
Introductie van het thema
Negen X Grunberg Les 6 Koffer
Voorlezen
Fout: de afbeelding is beschadigd of bestaat niet
Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)
Stoelen in de kring iedereen zit. Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook veiligheid.
Instructie bij optie 1:
De docent vertelt over een keer dat ze zich realiseerde dat haar bezit - het hebben van iets - op gespannen voet stond met haar beleving van vrijheid of haar gevoel van vrijheid. (voorbereid*) – verduidelijkingsvragen worden gesteld – daarna stelt hij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze zich realiseerden dat hun bezit - het hebben van iets - op gespannen voet stond met hun beleving van vrijheid of hun gevoel van vrijheid en hoe dat ging.
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).
Door met Stap 1-2 schrijven van de tekst.
Of eenvoudiger alternatief optie 2 uit de lessenserie Beter Verwoorden:
De docent vertelt over een keer dat ze iets gedroomd heeft, of alternatief over een droom die ze heeft (voorbereid*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze iets gedroomd hebben of alternatief over een droom die ze hebben.
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.
Verbreden of toespitsen
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die niet hebben ervaren dat het hebben van bezit op gespannen voet stond met hun beleving van vrijheid, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat ze voelden dat ze niet zo vrij waren als ze aanvankelijk dachten.
Bijvoorbeeld bij optie 2: voor diegenen die niet dromen of alternatief geen een droom hebben, bijvoorbeeld over een keer dat ze er bij waren dat iemand vertelde over zijn/haar droom of alternatief dat ze getuige waren dat iemand anders zijn/haar droom najoeg.
Variatie
De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden.
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees