Lezen P


naar les pubersnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Pubers 1.1.jpeg


Lezen

Les: Waar je depressieve pubers probeert te genezen

Duur: ± 1 week thuis - Individueel

De docent introduceert een boek van de schrijver

wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de eigen ervaring. Het kan ook dat er nu juist gekozen wordt voor een boek van een andere schrijver, zolang het maar aansluit bij het onderwerp van de eigen ervaring. In deze les is keuze gemaakt voor Arnon Grunbergs: De Mensheid Zij Geprezen (Atheneum-Polak & Van Gennep, 2001) of Troost van de Slapstick (Nijgh & Van Ditmar 1998).

De deelnemers lezen het fragment, hoofdstuk of boek dat de docent voorstelt. Gekozen kan worden voor:

  • Een fragment dat aansluit bij het thema;
  • Een roman uit het oeuvre van de schrijver dat aansluit bij het thema;
  • Een interview met de schrijver;
  • Een roman of fragment van een andere schrijver dat aansluit bij het thema.


De keuze is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Het lezen is een voorbereidende opdracht en kan thuis worden gedaan. Als de docent twijfelt of de deelnemers zich hebben voorbereid, dan kan er een fragment in een bepaalde tijd worden gelezen in de les. Dat zorgt ervoor dat alle deelnemers hetzelfde uitgangspunt hebben voor het vervolg van de les.
<br Het thema van deze les is – naast de focus op het werk van de schrijver – een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm, het essay / betoog. Afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de nadruk die de docent wil aanbrengen, kiest de docent wat hij de deelnemers aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan.

Voorbereiden
  • Fragment, leesselectie;
  • Informatie over de stijlvorm essay / betoog ter oriëntatie voor de docent;
  • Drieluik-antwoordblad, nadenken over de indeling van de linkerzijde wat kan leiden tot een extra blad.