Nieuw Inspiratie: verschil tussen versies

Regel 13: Regel 13:
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h5>'''Taalvorming'''{{#info: De basis van taalvorming is in de woorden van Frederice, vertellen, lijstje maken, kiezen, vertellen en schrijven. Deze werkvormen zijn rechtstreeks overgenomen om mee aan de slag te gaan bij Laat Je Zien. Het is simpel en doeltreffend om op deze manier iedere keer ruimte te maken en geven aan de eigen ervaring.|note}}</h5>
+
<h5>'''Taalvorming'''{{#info: De basis van taalvorming is in de woorden van Frederice; vertellen, lijstje maken, kiezen, vertellen en schrijven. Deze werkvormen zijn rechtstreeks overgenomen om mee aan de slag te gaan bij Laat Je Zien. Het is simpel en doeltreffend om op deze manier iedere keer ruimte te geven aan de eigen ervaring.|note}}</h5>
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
# Dellensen, Peter & Lentz, Leo (Red.) (1987). ''Taaldrukken verder dan zeggen en schrijven, Handboek Taaldrukken.'' Baarn, NL: Uitgeverij Bekadidact
 
# Dellensen, Peter & Lentz, Leo (Red.) (1987). ''Taaldrukken verder dan zeggen en schrijven, Handboek Taaldrukken.'' Baarn, NL: Uitgeverij Bekadidact

Versie van 24 aug 2020 00:25

ToelichtingToelichtingToelichtingToelichtingToelichtingLiteratuur met leerlingenEQ ontwikkelen leerlingenTeambuilding docentenMakenDelennaarnaarnaarnaarDoennaarnaarGA Start Onderwijs 2k.jpeg

Inspiratie


De methodologie Laat Je Zien is geïnspireerd door kennis en denkwijzen uit allerlei verschillende vakgebieden. Hieronder vindt u een overzicht van onze belangrijkste inspiratiebronnen. Als u op de vraagtekens klinkt bij de verschillende titels kunt u lezen welke aspecten van de genoemde kennis en denkwijzen in Laat Je Zien een rol spelen.

Overzicht van vakgebieden en inspiratiebronnen


TaalvormingDe basis van taalvorming is in de woorden van Frederice; vertellen, lijstje maken, kiezen, vertellen en schrijven. Deze werkvormen zijn rechtstreeks overgenomen om mee aan de slag te gaan bij Laat Je Zien. Het is simpel en doeltreffend om op deze manier iedere keer ruimte te geven aan de eigen ervaring.
  1. Dellensen, Peter & Lentz, Leo (Red.) (1987). Taaldrukken verder dan zeggen en schrijven, Handboek Taaldrukken. Baarn, NL: Uitgeverij Bekadidact
  2. Faassen, van H., Taalvorming en taaldrukken; alles wat je wilt weten
  3. Visch, Lucie, Zaat, Mirjam & Claessens Marleen (Red.) (1993). Werken met Taaldrukken; ervaringen en ideeën. Baarn, NL: Uitgeverij Bekadidact


Didactische zienswijzen en theorieën
  1. Edwards, Carolyn, Gandini, Lella y Forman, George (1998). The Hundred Languages of Children: The Reggio Emilia Approach – Advanced Reflections. Westport CT, USA: Ablex Publishing
  2. Egan, Kieran (1986). Teaching as Storytelling: an Alternative Approach to Teaching and Curriculum in the Elementary School. Chicago, USA: University of Chicago Press
  3. Egan, Kieran (2003), Start with what the student knows or with what the student can imagine? Phi Delta Kappan, 84(6), 443-445
  4. Egan, Kieran (2005). An Imaginative Approach to Teaching. San Francisco, USA: Jossey-Bass / A Wiley Imprint
  5. Freinet, Celestine, De Moderne School, Lezen over Freinet In 1998 nodigde Frederice van Faassen van de opleiding Literaire Vorming van de HKU Marianne Koeman uit om mee te gaan naar een practicum week op de OBS de Rolpaal in Blokzijl.
  6. Gandini, Lella & Pope Edwards, Carolyn (Red.) (2001). Bambini: The Italian Approach to Infant/Toddler Care. New York, USA: Teachers College Press
  7. Glasser, William, MD (1969). Schools Without Failure. New York, USA: Harper & Row Publishers
  8. Glasser, William, MD (1988). Choice Theory in the Classroom. New York, USA: Harper & Row Publishers
  9. Glasser, William, MD (2011). Take Charge of your Life. Bloomington, USA: iUniverse, Inc.
  10. Koeman, Marianne (2013). La Didáctica de la Comunicación. La Paz, Bolivia: SNKP-Bolivia, Wisllita & Impulsis
  11. Kounin, Jacob Sebastian (1977). Discipline and Group Management in Classrooms. USA: Krieger Pub. Co.
  12. Montessori, Maria (1912). The Montessori Method: Scientific Pedagogy as Applied to Child Education in "The Children’s Houses" With Additions and Revisions by the Author. New York, USA: Frederick A. Stokes Company
  13. Phillips, D. C., & Soltis, J. F. (1998). Perspectives on learning. New York, USA: Teachers College Press
  14. Rathunde, Kevin and Csikszentmihalyi, Mihaly (2005) Middle School Students’ Motivation and Quality of Experience: A Comparison of Montessori and Traditional School Environments. American Journal of Education, Vol. 111, No. 3 (May 2005) (pp. 341-371)
  15. Vygotsky, L. S. (herziene druk 2012 van oorspronkelijke engelstalige versie uit 1962) Foreword by Alex Kozulin, Thought and Language, Cambridge, Mass., USA: MIT Press Ltd.
  16. Vygotsky, L. S. (1934) PDF Thinking and Speech
  17. Whitmore, Kathryn F. & Crowell, Caryl G. (1994). Inventing a Classroom, life in a bilingual whole language learning community. York, USA: Stenhouse Publishers


Therapie op basis van de kunsten;
beeld en toneel
  1. Aron Rubin, Judith (2016). Approaches to Art Therapy: Theory and Technique, New York, USA: Routledge
  2. Burkhard, Gudrun (1997). Taking Charge: Your Life Patterns and Their Meaning Edinburgh, UK: Floris Books
  3. Case, Caroline & Dalley, Tessa (June 2004). The Handbook of Art Therapy Chapter 3, Abingdon-on-Thames, UK: Routledge
  4. Csikszentmihalyi, Mihaly (1996). Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. New York, USA: HarperCollins Publishers, Inc. Wat is een flow ervaring?
  5. Gray, Peter (2017). What Exactly Is Play, and Why Is It Such a Powerful Vehicle for Learning?, Wolters Kluwer Health, Inc Waarom veel toneel - rollenspelen?
  6. McNiff, Shaun (1992). Art as Medicine, Creating a Therapy of the Imagination, Boston, USA: Shambhala Publications, Inc.



Emotionele Intelligentie en ontwikkeling
  1. Ellis, Albert & Dryden, W. (1987). The Practice of Rational Emotive Therapy. New York, USA: Springer Publishing Company
  2. Fernández Domínguez, M.a R. (2005). Más allá de la educación emocional. La formación para el crecimiento y desarrollo personal del profesorado. PRH como modelo de referencia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Vol. 19 (3), 195-251.
  3. Fernández Domínguez, M.a R., Palomero Pescador, J.E. y Teruel Melero, M.P. (ABRIL 2009) El desarrollo socioafectivo en la formación inicial de los maestros. Universidad De Zaragoza; Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12 (1), 33-50.
  4. Kahn, Jennifer (2013/09/15). Can Emotional Intelligence Be Taught? The New York Times Magazine, NYTimes.com
  5. Korczak J., (2018). How to Love a Child: 1: And Other Selected Works Volume 1.Ilford, United Kingdom: Vallentine Mitchell & Co Ltd
  6. Taba, H., & Elkins, D. (1967) Teaching strategies for the culturally disadvantaged. Chicago, USA: Rand McNally
  7. Tough, Paul (2012). How Children Succeed: Grit, Curiosity, and the Hidden Power of Character. New York, USA: Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company


Beweging en Spel
  1. Eden, Donna & Feinstein, David (2008). Energy Medicine: Balancing your Bodies Energies for optimal Health, Joy and Vitality. New York, USA: Penguin Group Inc.
  2. Scherder, E. (2017). Laat je hersenen niet zitten, Amsterdam: Athenaeum
  3. Sitskoorn, M. (2008). Het maakbare brein, Amsterdam: Prometheus
  4. Velthuis, C. (2017). Bres spelenboek, Utrecht: Kosmos Uitgevers


Op de site vindt u meer informatie.