Opmaat BV6: verschil tussen versies

Regel 34: Regel 34:
 
<h5>'''Transformeren in dieren I'''</h5>
 
<h5>'''Transformeren in dieren I'''</h5>
 
<h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5>
 
<h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5>
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Daarna ga je de rij af en bedenkt iedere deelnemer een dier. Tegelijkertijd transformeert iedereen in  het dier. Ga hiermee door totdat iedereen aan de beurt is geweest (pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe).
+
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Vervolgens roept de docent verschillende dieren en de deelnemers transformeren in het genoemde dier. De deelnemers bedenken hoe ze het dier kunnen uitbeelden; hun creativiteit, inleving en motoriek worden getraind.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Transformeren in dieren II'''</h5>
 
<h5>'''Transformeren in dieren II'''</h5>
 
<h5>Duur: ± 5 minuten/ Hele groep</h5>
 
<h5>Duur: ± 5 minuten/ Hele groep</h5>
De docent roept verschillende dieren en de deelnemers transformeren in het genoemde dier. De deelnemers bedenken hoe ze het dier kunnen uitbeelden; hun creativiteit, inleving en motoriek worden getraind. Deze oefening verschilt omdat de deelnemers nu niet zelf het dier kiezen maar een niet zelf gekozen dier gaan uitbeelden. Dit is spannender en uitdagender.
+
Nu bedenkt iedere deelnemer om de beurt een dier (Bijvoorbeeld met de klok mee). De deelnemer transformeert langzaam in het genoemde dier en alle anderen sluiten aan. Ga hiermee door totdat iedereen aan de beurt is geweest (pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe).
 +
Deze oefening verschilt omdat de deelnemers nu niet zelf het dier kiezen maar een niet zelf gekozen dier gaan uitbeelden. Dit is spannender en uitdagender.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>

Versie van 20 feb 2021 13:23

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarBV6.jpeg

6 Dieren

Opmaat


Vooraf
Duur: ± 2 minuten/ Hele groep

De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken.

Energieke oefening of Spel

Duur: ± 5 minuten/ Hele groep - Individueel
Losmaken

De deelnemers staan in een kring. De docent doet bewegingen en stemoefeningen om het lichaam alert/wakker te maken.

Draaien met de schouders, naar voren (5x) en naar achteren (5x). Schouders een voor een naar voren en naar achteren draaien (totaal 10x). Schouders omhoog, schouders naar beneden (4x). Hele lichaam aanspannen, hele lichaam ontspannen (4x). Alles losschudden. Hoofd draaien, naar rechts en naar links (elke kant 2x). Draaien van het bekken (2x). Draaien van bovenbenen (2x) (op één been).
Geluiden maken om de stembanden op te warmen. Kloppen op de borstkas en de stem laten resoneren (2x). Smakgeluiden, pssssst, mmmmmmmm, oooooo, aaaaaa, nggg. Als je de o en a uitspreekt is de mond ontspannen.

Effect van de oefening: durf uitdagen en versterken, acceptatie, ontspanning en plezier


Fysieke activiteit passend bij het onderwerp

Duur: ± 15 minuten/ Hele groep
Transformeren
Transformeren in dieren I
Duur: ± 10 minuten/ Hele groep

De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Vervolgens roept de docent verschillende dieren en de deelnemers transformeren in het genoemde dier. De deelnemers bedenken hoe ze het dier kunnen uitbeelden; hun creativiteit, inleving en motoriek worden getraind.

Transformeren in dieren II
Duur: ± 5 minuten/ Hele groep

Nu bedenkt iedere deelnemer om de beurt een dier (Bijvoorbeeld met de klok mee). De deelnemer transformeert langzaam in het genoemde dier en alle anderen sluiten aan. Ga hiermee door totdat iedereen aan de beurt is geweest (pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe). Deze oefening verschilt omdat de deelnemers nu niet zelf het dier kiezen maar een niet zelf gekozen dier gaan uitbeelden. Dit is spannender en uitdagender.

Effect van de activiteit: expressie via lichaamstaal, durf, acceptatie, plezier, aandacht en samenspel