Presenteren

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9 x Grunberg leskeuze.jpeg
Schermafbeelding 2019-12-14 om 11.20.18.png

Presenteren


Er zijn twee soorten presentaties. De presentaties tussendoor zijn belangrijk om alle deelnemers in de gelegenheid te stellen om toe oefenen met presenteren zonder dat dat persé zo voelt en verschillen in kennis die bij de deelnemers uit te wisselen.
Aan het einde van een lessencyclus of als de docent dat nodig vindt, wordt er een eindpresentatie georganiseerd. De deelnemers krijgen zoveel mogelijk de verantwoordelijkheid voor de organisatie en hun eigen optreden. De tussentijdse presentaties zijn belangrijk op zich maar tevens een voorbereiding voor de slotpresentatie.

Presenteren tussendoor

De deelnemers presenteren regelmatig tussentijdse resultaten:

Wat hebben ze tot nu toe waargenomen? Hoe denken ze op dit moment over het onderwerp? Dit kunnen kleine en grote resultaten zijn. Belangrijker is het presenteren zelf: de ruimte die ze leren innemen en het nadenken over hoe kennis en ervaring kan worden gedeeld met anderen. Door het met regelmaat te doen wordt het een gewoonte en neemt de spanning voor de deelnemers af. De activiteiten bij het Onderzoeken en verdiepen voorzien de deelnemers van de ingrediënten voor de presentaties.


Zelf informatie zoeken en delen

Duur: Thuis een aantal uur en in de klas één lesuur - Hele groep

Afhankelijk van het niveau van de deelnemers kan de docent de kennis over hoe een interview in elkaar zit ook overlaten aan de deelnemers. De docent kan indien nodig de deelnemers oriënteren over eventuele bronnen die ze kunnen raadplegen. De docent heeft de deelaspecten van een interview aangegeven en vraagt de deelnemers hierover meer informatie te zoeken en een stukje interview te vinden waarmee ze dit deelaspect kunnen laten zien. Dit samen vormt een presentatie. Deze presentaties samen geven een totaal beeld van de kennis over het interview op dat moment in die groep.

Voorbereiden
  • De docent kiest of de deelnemers worden opgedeeld in teams of dat de opdracht individueel wordt uitgevoerd;
  • De docent bepaalt de lengte van de presentatie – afhankelijk van de beschikbare tijd;
  • De docent kijkt of een Q&A zinnig is of een andere vorm van uitwisselen over de inhoud na de presentatie;
  • De docent zelf kan de presentaties indien nodig beoordelen en feedback geven maar het kan ook een groepsproces zijn waarbij via een digitaal formulier alle luisteraars feedback kunnen geven. Eventueel kan de docent een gegenereerde quiz houden via SurveyMonkey of een andere app. De inhoud van de quiz kan de docent zelf samenstellen of in overleg met de deelnemers;
  • De deelnemers kiezen uit de verschillende digitale presentatietools en laten dat de docent weten;
  • De docent kan ook een speciale digitale plek inrichten waar alle deelnemers hun presentaties kunnen klaarzetten.



Presenteren als afsluiting


Duur: Afhankelijk van gekozen omvang

Het werk van de deelnemers dat ze in een voorgaande periode hebben gemaakt, staat bij de slotpresentatie in de schijnwerpers.
De docent moedigt de deelnemers aan om samen de presentatie vorm te geven. Iedereen krijgt een rol. De docent kan verschillende teams samenstellen die vervolgens een specifiek gedeelte van de presentatie op zich nemen. Een andere mogelijkheid is dat de docent verschillende werkzaamheden vaststelt in overleg met de deelnemers en vraagt wie welke taak op zich wil nemen en op die manier teams samenstellen.

Wat zijn de zaken die extra geregeld kunnen worden voor de slotpresentatie?
  • De locatie: Waar kan het plaatsvinden?;
  • De gastenlijst: Wie worden uitgenodigd?;
  • De inrichting: Hoe wordt de ruimte ingericht?;
  • Het programma: Hoe geven we de presentatie vorm?;
  • Een gastspreker: Komt er bijvoorbeeld een schrijver bij? Zo ja, welke rol neemt hij/zij in? Is het belangrijk ook aandacht te besteden aan het werk van de gast? Zo ja, wie maakt deze presentatie?;
  • De presentatie: Is er een presentator en/of interviewer? Wie houdt de introductie?;
  • Interviewformat vaststellen, bijvoorbeeld gebruikmaken van eerder in de les geformuleerde vragen;
  • De afsluiting;
  • Wat nog meer nodig blijkt…

Verschillende opties om het werk van de leerlingen te delen met een groter publiek zijn denkbaar. Een aantal suggesties: Expositie van de drieluiken organiseren. Kan in de school maar ook lokaal op een stadhuis, in een bibliotheek etc. (Duur - tijd in overleg) Drieluikmap: De drieluik-antwoordbladen worden gedurende de periode van de lessen bewaard in een map. Iedere deelnemer heeft zijn eigen map. Aan het einde van alle lessen/bijeenkomsten is dit een presentatiemap van de deelnemer. (Duur ± 10 tot 30 minuten of langer) Maken van een boekje vorm afhankelijk van de keuze voor de nadruk van het boekje. Misschien alleen de Eigen Ervaringen met hun illustratie. (Duur ± 10 tot 30 minuten of langer) Een foto maken van alle antwoordbladen voor een digitale presentatie. Digitale presentatievorm kiezen voor een interview met de schrijver, eventueel via Skype etc. Details voor afwerken Toevoegen aan de gekozen presentatievorm: omslag(optioneel) - titel - titelblad - inhoudsopgave. Op het titelblad staat: Naam deelnemer, schoolinformatie en datum van de periode waarin eraan gewerkt is en een titel die iedere deelnemer zelf aan zijn verzameld werk geeft. Er is een boekje per deelnemer maar er zijn ook mogelijk boekjes met een gekozen verhaal van iedere deelnemer, of meer verhalen per deelnemer, een verzamelbundel van de groep. Hierbij is er een auteurslijst, een naam voor het verzamelde werk, de datum en plek van tot standkoming van de bundel.