Presenteren BV12

Versie door Marianne (overleg | bijdragen) op 11 dec 2019 om 02:04 (Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Kopweg}} {{BV12}} <h3>Presenteren bij les 12 Gezien worden</h3> <br> <h4>Voorbespreken van de 13<sup>de</sup> bijeenkomst (Duur ± 20 minuten / de hele groep)</h4...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarBV12.jpeg

Presenteren bij les 12 Gezien worden


Voorbespreken van de 13de bijeenkomst (Duur ± 20 minuten / de hele groep)

Ter voorbereiding van deze bijeenkomst wordt met de deelnemers overlegd wat ze willen doen. Dat kan zijn een verhaal voorlezen uit hun boek, een dialoog opvoeren met een andere deelnemer of samen met een groepje een van de verhalen vertolken op toneel. Een presentatie duurt nooit langer dan 5 minuten. Ook gaat de docent samen met de deelnemers een lijst maken van alles wat georganiseerd moet worden voor de eindpresentatie en de taken verdelen.

De deelnemers bereiden hun presentatie voor een paar dagen voor de opvoering. De docent oriënteert degenen die voor toneel hebben gekozen; denk aan een begin, midden en einde in de scène. Daarna is er een repetitie waarbij duidelijker wordt wat ze willen meebrengen aan rekwisieten en hoe ze de presentatie gaan vormgeven. De docent is aanwezig als vraagbaak en organiseert de doorloop op de repetitie. Vervolgens op de dag van de presentatie voor publiek (ouders, grootouders, vrienden, medeleerlingen etc.) is er nog een snelle doorloop zodat eventueel geluid en licht kunnen worden ingesteld. Daarna is de eindpresentatie. Na afloop kunnen de deelnemers de boekjes lezen met degenen de ze uitgenodigd hebben. De boekjes kunnen ook nog nadien in andere klassen gelezen of voorgelezen worden.

Voorbereiden
  • De docent zorgt ervoor dat er een plek is voor de eindpresentatie. Als de deelnemers klein zijn kunnen ze ook op een stoel staan. De docent staat indien nodig naast de deelnemer die presenteert.
  • Voor de deelnemers: voordragen met rust en goed verstaanbaar. Neem je tijd en ontvang je applaus.
  • De docent is de master of ceremony of geeft deze taak aan een deelnemer die om een of andere reden niet mee kan doen. Na iedere presentatie is er een kort applaus en dan snel door. Het is belangrijk het ritme erin te houden.
  • Het licht en geluid wordt door een vrijwilliger gedaan of door een deelnemer die om een of andere reden niet zelf meedoet aan de uitvoering.
  • De ouders en andere groepen worden uitgenodigd.
  • Tijdens de uitvoering kan er ook een expositie hangen van pagina's uit de boekjes van de deelnemers. Eventueel kan een bladzijde van A4 formaat worden gekopieerd op A3 formaat voor de expositie.
  • De docent maakt een lijst van alle taken en geeft de deelnemers deeltaken zodat uiteindelijk alles op tijd georganiseerd kan worden.


Tips die je de deelnemers mee kunt geven om te oefenen
  • Maak een keuze in wat je gaat voorlezen;
  • Lees niet te veel voor;
  • Laat de tekst klinken, lees rustig voor, met pauzes tussen de regels en verstaanbaar voor de luisteraars;
  • Ga op een stoel staan en beeld je in dat de tekst achter in de klas ook verstaanbaar moet zijn;
  • Lees een tekst twee keer voor.