Proef op de som: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{DISPLAYTITLE:<span style="position: absolute; clip: rect(1px 1px 1px 1px); clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);">{{FULLPAGENAME}}</span>}} {{Proef}} <h3>Proef op de so...')
 
Regel 2: Regel 2:
 
{{Proef}}
 
{{Proef}}
 
<h3>Proef op de som</h3>
 
<h3>Proef op de som</h3>
 +
Na het doorlopen van alle stappen van de drieluik is het soms mogelijk een langere periode een uitkomst of positie in de praktijk toe te gaan passen. De deelnemers kunnen dit natuurlijk altijd op individuele basis doen maar soms is het ook mogelijk om het met alle deelnemers in de groep af te spreken.
 +
<br>
 +
<br>
 +
De docent begeleidt de leerlingen om na te denken over een beslissing voor het dagelijks leven gebaseerd op het voorgaande proces van het drieluik:<br>
 +
Eigen Ervaring + Oude kennis + Nieuwe Kennis + Praktijk ====> Beslisssing nemen voor een nieuwe of oude situatie.<br>
 +
<br>
 +
De leerlingen gaan na of de resultaten die uit de drieluik naar voren zijn gekomen, kunnen toepassen in de praktijk. Zo ja, dan zijn er verschillende manieren om daar vorm aan te geven. De docent vraagt de leerlingen kort op te schrijven of te vertellen (afhankelijk van het niveau) hoe en wanneer ze er mee aan de slag willen gaan. De docent houdt in de gaten dat het gaat om bereikbare, bescheiden geformuleerde activiteiten. Vervolgens kan er een periode afgesproken worden dat de leerlingen met hun eigen gekozen en geplande activiteit gaan experimenteren, waarna er gekeken gaat worden hoe de uitvoering in de praktijk bevalt. Dan is er een moment van geplande evaluatie en reflectie.<br>
 +
<br>
 +
Ook kan het zijn dat de docent al eerder signalen krijgt dat een moment van reflectie en/of evaluatie nodig is om na te gaan hoe het toepassen in de praktijk bevalt. Is er bijvoorbeeld nog bijsturing nodig? Of zijn er nieuwe aspecten zichtbaar geworden waar de deelnemers over nadenken en vragen over hebben? Dan start de docent met de activiteit Evaluatie en Reflectie.<br>
 +
<br>

Versie van 10 nov 2019 13:24


De docent vraagt de deelnemers kort op te schrijven of te vertellen – afhankelijk van het niveau – hoe en wanneer ze aan de slag willen gaan met de uitkomsten van het drieluik.

Voorbereiden op de praktijk

Duur: 5 à 20 minuten

Hier is ruimte om de deelnemers een opdracht te geven: ‘Kijk naar je ervaring en naar de nieuwe kennis en vaardigheden die zijn besproken en/of geoefend. Maak je bewust van wat je wilt behouden en waarmee je nu verder kunt gaan oefenen in het dagelijks leven. Houd in gedachten dat je voortaan altijd iets kunt aanpassen. Vertaal je wensen naar kleine doelen die bereikbaar zijn.’

De deelnemers schrijven een dergelijke situatie (kort) op.

De docent geeft voorbeelden van vragen die de deelnemers zich kunnen stellen. De voorbeeldvragen past de docent aan op het begripsniveau van de deelnemers.
Voorbeeldvragen zijn:

  • Wat wil je bij het oude houden en waar denk je nu anders over?;
  • Is er iets wat je bedacht hebt, als je kijkt naar alles wat je hebt gehoord, gelezen en meegemaakt, waar je in de toekomst mee wil gaan experimenteren?;
  • Welke vaardigheden en/of instrumenten heb je tot je beschikking?;
  • Welke vaardigheden en/of instrumenten hebben anderen tot hun beschikking? Ken je hen? Kun je ze leren kennen? Waar? Hoe kan je anderen benaderen om je te helpen?;
  • Is er iets wat je anders had willen doen of ervaren? Wat kun je daaraan doen in een toekomstige situatie?


De docent houdt in de gaten dat het gaat om bereikbare en bescheiden geformuleerde activiteiten. Vervolgens kan er een periode afgesproken worden waarin de deelnemers met hun eigen gekozen en geplande activiteit gaan experimenteren. Daarna wordt er gekeken hoe de uitvoering in de praktijk bevalt. Dan is er een moment van evaluatie en reflectie gepland, de afsluiting. Mocht het nodig zijn, dan kan de docent het proces altijd tussentijds aandacht geven.

Proef op de som

Na het doorlopen van alle stappen van de drieluik is het soms mogelijk een langere periode een uitkomst of positie in de praktijk toe te gaan passen. De deelnemers kunnen dit natuurlijk altijd op individuele basis doen maar soms is het ook mogelijk om het met alle deelnemers in de groep af te spreken.

De docent begeleidt de leerlingen om na te denken over een beslissing voor het dagelijks leven gebaseerd op het voorgaande proces van het drieluik:
Eigen Ervaring + Oude kennis + Nieuwe Kennis + Praktijk ====> Beslisssing nemen voor een nieuwe of oude situatie.

De leerlingen gaan na of de resultaten die uit de drieluik naar voren zijn gekomen, kunnen toepassen in de praktijk. Zo ja, dan zijn er verschillende manieren om daar vorm aan te geven. De docent vraagt de leerlingen kort op te schrijven of te vertellen (afhankelijk van het niveau) hoe en wanneer ze er mee aan de slag willen gaan. De docent houdt in de gaten dat het gaat om bereikbare, bescheiden geformuleerde activiteiten. Vervolgens kan er een periode afgesproken worden dat de leerlingen met hun eigen gekozen en geplande activiteit gaan experimenteren, waarna er gekeken gaat worden hoe de uitvoering in de praktijk bevalt. Dan is er een moment van geplande evaluatie en reflectie.

Ook kan het zijn dat de docent al eerder signalen krijgt dat een moment van reflectie en/of evaluatie nodig is om na te gaan hoe het toepassen in de praktijk bevalt. Is er bijvoorbeeld nog bijsturing nodig? Of zijn er nieuwe aspecten zichtbaar geworden waar de deelnemers over nadenken en vragen over hebben? Dan start de docent met de activiteit Evaluatie en Reflectie.