Samenbrengen B: verschil tussen versies

 
Regel 7: Regel 7:
  
 
<h3>'''Samenbrengen'''</h3>
 
<h3>'''Samenbrengen'''</h3>
<h4>'''Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4>
+
<h4>'''Les: Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4>
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Bereid is de keuze gemaakt om naast de roman ''De Joodse Messias'' aandacht te besteden aan '''het interview'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
+
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van een eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Bereid is de keuze gemaakt om naast de roman De Joodse Messias aandacht te besteden aan het interview. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>'''Oefenen van interview en inleven in een karakter uit het boek'''</h4>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>Duur ±1 week thuis en op school / Tweetallen</h5>
+
<h4>'''Interviewen oefenen en het inleven in een personage'''</h4>
De deelnemers kiezen een van de karakters van de roman uit om een kort
+
<h5>Duur: ±1 week thuis en op school - Tweetallen</h5>  
interview mee te maken. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal
+
    <div class="mw-collapsible-content">
interview vragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander is het karakter
+
De deelnemers kiezen een van de personages van de roman uit om een kort interview mee te houden. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal interviewvragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander als het personage uit het boek voor wie de vragen zijn voorbereid. Vanuit dat personage beantwoordt de deelnemer de vragen.
uit het boek waar de vragen voor zijn voorbereid. Vanuit dat karakter beantwoordt de
 
deelnemer de vragen.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>'''Extra bij interview met romankarakter'''</h4>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>Duur ±1 week thuis en op school / Tweetallen of individueel</h5>
+
<h4>'''Extra mogelijkheid bij interview met romankarakter'''</h4>
Met de telefoon nemen ze het interview op om later dit uit te werken tot een clip en te presenteren.
+
<h5>Duur: ±1 week thuis en op school - Tweetallen of individueel</h5>  
<br>
+
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Met de telefoon nemen de deelnemers het interview op. Later kunnen ze dit dan uitwerken tot een clip en aan de groep presenteren.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
+
* Drieluik-antwoordblad: indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten.
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
 
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
+
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk, is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning. Dat kan door het maken van een illustratie;
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klassikaal verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.
+
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over de presentatie. Deze kan alleen in klassikaal verband plaatsvinden of iets groter, bijvoorbeeld met ouders of openbaar bij een bibliotheek.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Interview met je eigen hoofdpersoon'''</h4>
 
<h4>'''Interview met je eigen hoofdpersoon'''</h4>
<h5>Duur ± 30 Minuten / Tweetallen of individueel</h5>   
+
<h5>Duur: ± 30 Minuten - Tweetallen</h5>  
De deelnemers gaan uit van de eigen ervaring waarmee deze les is gestart. De ervaring over een keer dat ze verrast werden door hun eigen lichaam of dat ze betrokken waren bij een situatie waarin iemand anders werd verrast door zijn/haar lichaam. Ze stellen zich op als
+
    <div class="mw-collapsible-content">
reporter en gaan vragen voorbereiden aan de hoofdpersoon uit het verhaal. De deelnemers werken in tweetallen. De docent kan kiezen voor een van twee varianten voor de opdracht van het interview:<br>
+
   
# In het interview blijft de deelnemer zijn/haar eigen hoofdpersoon waarover zij/hij geschreven heeft. De teamgenoot bevraagt als reporter zijn teamgenoot over de ervaring waar die teamgenoot zelf bij betrokken is geweest.<br>
+
De deelnemers gaan uit van de eigen ervaring waarmee deze les is gestart. De ervaring gaat dus over een keer dat ze verrast werden door hun eigen lichaam of dat ze betrokken waren bij een situatie waarin iemand anders werd verrast door zijn lichaam. Ze stellen zich op als een interviewer en bereiden vragen voor om te stellen aan de hoofdpersoon uit het verhaal over de ervaring. De deelnemers werken in tweetallen. De docent kan kiezen tussen twee varianten voor deze opdracht:
# Bij het interview wisselen de teamgenoten van verhaal, de ervaring van teamgenoot 1 wordt het verhaal van teamgenoot 2 en omgekeerd. Degene die de reporter is interviewt degene die zich inleeft in het verhaal van degene die hem interviewt. De antwoorden worden zo meer fictie. Het perspectief verandert. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in. Ze geven antwoord zoals ze zich het karakter uit de ervaring kunnen voorstellen.
+
# In het interview blijft de deelnemer de hoofdpersoon waarover hijzelf geschreven heeft. Dus de teamgenoot bevraagt als interviewer hem over de ervaring waar hij zelf bij betrokken is geweest.
 +
# Bij het interview wisselen de teamgenoten van verhaal: de ervaring van teamgenoot 1 wordt het verhaal van teamgenoot 2, en omgekeerd. Degene die de interviewer is, stelt vragen aan degene die zich inleeft in zijn verhaal. De antwoorden worden zo meer fictie. Het perspectief verandert. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in en geven antwoord zoals ze zich kunnen voorstellen dat de hoofdpersoon uit het verhaal van de ander zou doen.
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* Blaadjes om de interviews op te schrijven, het kan ook zijn dat ze het interview opnemen en later uitwerken. De docent kan dit bepalen afhankelijk van de prioriteiten die zij/hij wil leggen.
+
* Blaadjes en pennen klaarleggen om de interviews op te schrijven. Het kan ook zijn dat de deelnemers het interview opnemen en later uitwerken. De docent kan dit bepalen aan de hand van de prioriteiten die hij/zij wil leggen.
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
* De docent vraagt de deelnemers het interview dat ze hebben gedaan thuis uit te werken en vorm te geven. Het kan zijn dat de docent aangeeft dat ze het vormgeven als het interview dat ze eerder mee hebben gebracht. Dit wordt de invulling van de rechterzijde van het drieluik-antwoordblad.
+
* De docent vraagt aan de deelnemers om het interview dat ze hebben afgelegd thuis uit te werken en vorm te geven, kan ook digitaal of juist een keer niet. De docent kan aangeven dat ze het moeten vormgeven als het interview dat ze eerder hebben mee gebracht. Dit komt op de rechterzijde van het drieluik-antwoordblad te staan. Als het interview een digitale vorm krijgt kunnen de deelnemers een zin of een gedeelte kiezen om op het drieluik-antwoordblad neer te zetten.
 
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>

Huidige versie van 26 okt 2020 om 11:14


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Bereid 1.1.jpeg


Samenbrengen

Les: Waar je bereid bent om te sterven

De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van een eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Bereid is de keuze gemaakt om naast de roman De Joodse Messias aandacht te besteden aan het interview. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.

Interviewen oefenen en het inleven in een personage

Duur: ±1 week thuis en op school - Tweetallen

De deelnemers kiezen een van de personages van de roman uit om een kort interview mee te houden. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal interviewvragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander als het personage uit het boek voor wie de vragen zijn voorbereid. Vanuit dat personage beantwoordt de deelnemer de vragen.

Extra mogelijkheid bij interview met romankarakter

Duur: ±1 week thuis en op school - Tweetallen of individueel

Met de telefoon nemen de deelnemers het interview op. Later kunnen ze dit dan uitwerken tot een clip en aan de groep presenteren.


Voorbereiden
  • Drieluik-antwoordblad: indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten.


Afsluiten
  • Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk, is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning. Dat kan door het maken van een illustratie;
  • De docent maakt een afspraak met de deelnemers over de presentatie. Deze kan alleen in klassikaal verband plaatsvinden of iets groter, bijvoorbeeld met ouders of openbaar bij een bibliotheek.


Interview met je eigen hoofdpersoon

Duur: ± 30 Minuten - Tweetallen

De deelnemers gaan uit van de eigen ervaring waarmee deze les is gestart. De ervaring gaat dus over een keer dat ze verrast werden door hun eigen lichaam of dat ze betrokken waren bij een situatie waarin iemand anders werd verrast door zijn lichaam. Ze stellen zich op als een interviewer en bereiden vragen voor om te stellen aan de hoofdpersoon uit het verhaal over de ervaring. De deelnemers werken in tweetallen. De docent kan kiezen tussen twee varianten voor deze opdracht:

  1. In het interview blijft de deelnemer de hoofdpersoon waarover hijzelf geschreven heeft. Dus de teamgenoot bevraagt als interviewer hem over de ervaring waar hij zelf bij betrokken is geweest.
  2. Bij het interview wisselen de teamgenoten van verhaal: de ervaring van teamgenoot 1 wordt het verhaal van teamgenoot 2, en omgekeerd. Degene die de interviewer is, stelt vragen aan degene die zich inleeft in zijn verhaal. De antwoorden worden zo meer fictie. Het perspectief verandert. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in en geven antwoord zoals ze zich kunnen voorstellen dat de hoofdpersoon uit het verhaal van de ander zou doen.


Voorbereiden
  • Blaadjes en pennen klaarleggen om de interviews op te schrijven. Het kan ook zijn dat de deelnemers het interview opnemen en later uitwerken. De docent kan dit bepalen aan de hand van de prioriteiten die hij/zij wil leggen.


Huiswerk
  • De docent vraagt aan de deelnemers om het interview dat ze hebben afgelegd thuis uit te werken en vorm te geven, kan ook digitaal of juist een keer niet. De docent kan aangeven dat ze het moeten vormgeven als het interview dat ze eerder hebben mee gebracht. Dit komt op de rechterzijde van het drieluik-antwoordblad te staan. Als het interview een digitale vorm krijgt kunnen de deelnemers een zin of een gedeelte kiezen om op het drieluik-antwoordblad neer te zetten.