Samenbrengen E

Versie door Marianne (overleg | bijdragen) op 3 dec 2019 om 16:18 (Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Ex}} <h3>Samenbrengen</h3> <br> De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)


naar ExnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Ex 1.1.jpeg

Samenbrengen


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman Onze Oom aandacht te besteden aan de tijdlijn. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.

De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.

Eigen ervaring langs de lijn (Duur ± 20 minuten)

Instructie deel 1

De deelnemers maken een tijdlijn van gebeurtenissen voor en na de ervaring die ze hebben beschreven. Wat maakten ze voor de beschreven ervaring mee en wat daarna?

Eigen ervaring langs de lijn (Duur ± 20 minuten)

Instructie deel 2

De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de elementen uit hun tijdlijn hoe ze een ervaring voor en een ervaring daarna kunnen knopen aan de eerste gekozen ervaring.

Eigen ervaring langs de lijn (Duur ± 20 minuten)

Instructie deel 3

Als je klaar bent met het opschrijven van de ervaringen ervoor en erna kun je kijken hoe je de drie nu nog op zichzelf staande ervaringen aan elkaar schrijft. Hoe wil je de volgorde hebben? Wat voor een tussenstukken zijn er nodig om alles tot een langer verhaal te smeden?

Huiswerk (Duur ± 1 week thuis)
  • De deelnemers maken thuis een beeldpresentatie van de herschreven eigen ervaring op basis van de gemaakte tijdlijn. Kan individueel of in een team. Als de opdracht in teamverband wordt uitgewerkt dan kiezen de deelnemers uit het team een van de verhalen uit en gaan daarmee aan de slag.


Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


Afsluiten
  • Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
  • De docent bespreekt met de deelnemers de presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.





Opdracht 4 zakelijke brief (30 minuten): Gebaseerd op hun eigen ervaring kiezen de deelnemers een persoon uit die zakelijk een rol zou kunnen spelen bij de kans die ze kunnen of hadden kunnen ontwikkelen. Opdracht 5 (30 minuten): schrijf een brief aan een vriend(in), kennis die je op de hoogte stelt van wat je meemaakt, een situatie waarin je beland bent en hoe je die hebt aangepakt. Opdracht 7 (Thuis, werkuren inplannen): maak van je brief een gesproken en/ of beeldende versie. Kan zijn een stop motion, fotocollage digitaal of met het gebruik van andere digitale tools.