Samenbrengen G

Versie door Marianne (overleg | bijdragen) op 3 dec 2019 om 23:17 (Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Gelukszoekers}} <h3>Samenbrengen</h3> <br> De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Gelukszoekers 1.1.jpeg

Samenbrengen


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Gelukszoekers is de keuze gemaakt om naast de roman Moedervlekken aandacht te besteden aan de toneelscène. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.

De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is ook het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.

Een toneelscène gebaseerd op een fragment uit Moedervlekken (Duur ± 30 minuten)

Instructie

De deelnemers kiezen met hun groepje/team een fragment uit het boek Moedervlekken. Ze schrijven op basis van dit fragment een toneelscène. De aanwijzingen die ze tot nu toe hebben verzameld gebruiken ze. Zoals bijvoorbeeld kijk of je een begin – midden – eind structuur hebt. Opdracht 6 (werkuren inplannen): In teams gaan de deelnemers de toneelscène/ script omzetten in een storyboard. Daarna nemen ze de betreffende scène op.

Brieven op een rij (Duur ± 30 minuten)

Instructie deel 2

Individueel
De deelnemers schrijven een brief aan een vriend(in), kennis die ze op de hoogte stellen van wat ze meemaken, een situatie waarin ze beland zijn en hoe ze die hebben aangepakt. Gebruik de eigen ervaring als het mogelijk is. Anders herinner je een eigenervaring die je kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een keer dat je iets deed wat je heel moeilijk vond, of iets wat eigenlijk niet mag, of dat je iets deed wat je heel leuk vind. Maak een lijstje van je herinneringen en kies diegene die je kunt gebruiken. Misschien zijn het er ook twee.
Bespreken
Wissel met je teamgenoot de brieven uit en lees de brief van je teamgenoot. Kijk waar je vragen hebt. Onderstreep die woorden waarop je vragen betrekking hebben. Als je een suggestie hebt, schrijf die op met steekwoorden en een vraagteken. Vervolgens wisselen jullie de brieven weer uit. Ieder heeft nu zijn eigen brief weer. Ga samen langs de vragen en behandel ze. De schrijver van de brief beslist hoe zijn tekst aan te passen of niet. Bij de suggestie aangekomen vraag of je teamgenoot open staat voor de suggestie. Zo ja dan gaan jullie daarmee door. Zo nee dan blijft het zo.

Huiswerk (Duur ± 1 week thuis)
  • De deelnemers maken thuis een beeldpresentatie van de brief een gesproken en/ of beeldende versie. Kan zijn een stop motion, fotocollage digitaal of met het gebruik van andere digitale tools.. Kan individueel of in een team. Als de opdracht in teamverband wordt uitgewerkt dan kiezen de deelnemers uit het team een van de verhalen uit en gaan daarmee aan de slag.


Voorbereiden
  • Tweetallen maken
  • De docent loopt rond voor vragen tijdens het bespreken.
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


Afsluiten
  • Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
  • De docent bespreekt met de deelnemers de presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.